LA IMATGE DE SANTA MARIA LA MAJOR DE RIOLA (VALÈNCIA) DE FRANCISCO GUTIERREZ FRECHINA (1939)
Miquel
Gómez Sahuquillo
(Arqueòleg)
L´artista Francisco Gutiérrez va tindre que
viure els períodes convulsos de la Segona República primer i després la Guerra
Civil. Havia nascut a la ciutat de Sueca el 1908. Als catorze anys ingressà a
l´Escola de Belles Arts de Sant Carles de València on va obtenir excel·lents
qualificacions i entre ells dos “Premis Roig” el 1927. Posteriorment es va
traslladar a Madrid per ampliar els seus estudis el 1931 en l´Academia de San
Fernando on guanyà un pensió d´una durada de quatre anys amb motiu del seu
treball titulat “El triomf de la vida”. Per conèixer l´obra dels grans autors
clàssics recorregué diversos països d´Europa i el Pròxim Orient. L´Estat
espanyol li atorgà una nova pensió i va poder viatjar a Cuba, els Estats Units
i Mèxic. Amés li fou concedida la Segona Medalla Nacional d´Escultura per
l´obra “Estàtues de dona”, realitzada el 1934. Va morir el 1950 deixant obres a
València i a pobles com Riola, Sueca o Favara a la Ribera Baixa i també a
altres com per exemple a Aielo de Malferit, Potries o Vinalesa.
Entre la producció artística de caràcter
religiós de Gutiérrez Frechina, compren aquesta els anys 1939 al 1945. A la
parròquia de Riola hi ha dos imatges realitzades per Francisco Gutiérrez. Es
tracta de la imatge de Santa Maria la Major i Sant Antoni de Padua. La Verge
fou realitzada entre els mesos de maig, juny i juliol del 1939, acabada la
guerra i fou beneïda eixe mateix any, el 5 del mes d´agost que es el dia en que
es celebra la seua festa. Els lligams familiars que unien la família de
l´artista amb Riola, tenia un germà de llet em aquesta població, foren el motiu
pel qual se li encarregara a ell la realització de la nova imatge de Santa
Maria la Major. La imatge de Sant Antoni
fou un regal de la senyora Natividad Vilanova Martorell. Quan es va demanar
autorització a l´Arquebisbat per realitzar l´esmentada imatge del sant
portuguès, aquesta ja estava feta i entronitzada a l´església de Riola, cosa
que no va agradar a les autoritats eclesiàstiques, que al mateix temps ja
tenien constància de la seua existència i així la Junta Diocesana va desestimar
per tant l´esbós presentat. Quatre anys després, la talla del sant seguia en la parròquia sense
poder ser beneïda. El 1947 En Josep Rodrigo, el rector de la parròquia, intentà novament demanar el permís pertinent a
les autoritats eclesiàstiques i legalitzar així el culte a Sant Antoni.
L´artista suecà va adjuntar un nou esbós acompanyat d´un altre pressupost.
Gutiérrez Frechina respecte a l´art, considerava que en una obra el modelat era el
valor primordial, ja que eixe es el moment d´inspiració de l´artista. El
context històric de la Segona República serà el que ens ajudarà a entendre
l´obra de Frechina, la seua escultura i el seu estil. L´escola iniciada
anteriorment per Benlliure condicionarà en part la tradició escultòrica
valenciana; també en
temps de Frechina. L´art de Benlliure reflecteix l´estètica decimonònica
vinculada o gravitant fins la pintura i es deté en el virtuosisme i amb els
detalls. Els temes mitològics o clàssics son ara substituïts per temes
costumistes o d´història nacional. Després apareixeran nous criteris estètics
com la tradició figurativa marcada per Rodin o una total revolució que te com a
capdavanter Cézanne. Al nostre país, molts artistes seguiran la tendència
de la tradició figurativa on la forma es concep en profunditat i sorgeix
d´un centre que va expandint-se de dins cap a l´exterior, cap a fora, amb naturalitat. Es en eixe moment quant
apareixen dos escoles, una escola castellana amb un realisme auster i una altra
mediterrània que s´endinsarà en un retorn al record del mon clàssic amb un
neohelenisme o un neoromanisme. Totes aquestes escoles influiran posteriorment
amb els artistes del temps de Frechina, el qual formarà part de l´anomenada “Escola Valenciana” que giren
entorn a l´Escola de Belles Arts de Sant Carles de València. Aquesta escola
insisteix en les ensenyances de caire acadèmic. Son els artistes els que
lliurement elegeixen el seu camí. Així, Frechina i els seus contemporanis
artistes es preocupen i ressalten els valors del volum, la massa i l´espai. Per
exemple, a la figura de Santa
Maria la Major de Riola ho podem comprovar. Veiem també una notable naturalitat
tant en la mare com el xiquet, acompanyat d´esència i dignitat que fuig de
tòpics. Els detalls son formals evitant tot allò que puga ser efectista. La
figura de la Verge s´aprecia senzilla i elegant. S´observa un ordre i un ritme
en la talla al mateix temps que apreciem també com un ànsia d´intentar que
l´obra realitzada siga perenne, que tinga intemporalitat i al mateix temps que
es note una talla robusta i amb força. De tota manera, les noves tendències
advanguartistes es deixen sentir també en el treball de les obres de Frechina,
també de Pérez Contel o de Badia. No
obstant, aquesta avantguarda no va entrar en força degut que a les terres
valencianes la burgesia no recolzava eixes noves propostes que es venien
plantejant.
Acabada la Gerra Civil i durant la postguerra
després, el nou poder establert va frenar el desenvolupament de tota
avantguarda artística, així com també intel·lectual a l´Espanya del moment.
Tot allò que no quedava ajustat a una
certa estaticitat en referència a formes i temes era censurat. La societat i la
cultura del moment que es va imposar, negava el mirar enrere i el retenir a la
memòria tots aquells successos que havien ocorregut i encara mes durant el
període de la República. Així ocorria també per tant en tot allò que tinguera
que veure amb les arts plàstiques. Hi va haver un abans i un després del
conflicte bèl·lic. Acabada la guerra, es tingué que començar de nou. Al
esclatar la guerra, l´avantguarda havia estat sentenciada a desaparèixer.
Davant
d´eixe panorama, morts uns, exiliats altres, els artistes que quedaren no
tenien cap altra eixida que dur a terme un únic art possible amb el qual
pugueren sobreviure durant els durs anys de la postguerra. Així veiem que la
pintura es del tipus acadèmic i tradicional on el mercat on era destinada tota
eixa obra era molt escàs, ja que es tractava d´una burgesia catòlica i conservadora.
Pel que fa a l´escultura, aquesta era commemorativa i decimonònica, destinada a
exaltar els valors patris o bé d´escultura religiosa i academicista per decorar
les esglésies que havien sofert greus desperfectes durant la Guerra Civil o les
noves reconstruïdes i on les imatges havien desaparegut durant el període de
confrontació armada.
La
talla de Santa Maria la Major de Riola presenta les característiques descrites
anteriorment, pel que fa a estar concebuda dintre d´eixe estil religiós
academicista que fou el cànon imposat d´alguna manera per les autoritats
eclesiàstiques només acabada la Guerra Civil i per suposat, d´una direcció
estatal que fa que l´estil dels artistes s´allunye dels corrents
internacionals. No obstant això, l´escultura valenciana d´eixa època i bon
exemple es el de Santa Maria la Major de Riola, es caracteritza en part de
posicions estètiques anteriors i solament hi ha tímids intents renovadors,
sobre tot pel que fa al tractament esquemàtic de les figures.
La
figura de Frechina presenta a Maria asseguda sobre un tro amb el seu xiquet
Jesús que es sostingut per ella amb la ma esquerra, encara que el menut esta
dret sobre les faldes de Maria i s´agafa del mantell que cobreix el cap i el
cos de s´ha mare. Al mateix temps, el xiquet dobla un poc el cap com per
apropar-se al rostre de la Verge.
Aquesta sosté un dels atributs reials a la mà dreta com a símbol de Regina del
cel i la terra. La verge manté la mirada cap a baix a la vegada que absent. Te un rostre seré i un aspecte juvenil,
més adequat això a la puresa de la Mare de Déu. Acull amb la mà esquerra el
menut cos del xiquet. Els plecs i contraplecs del seu vestit, sobre tot del
mantell, ajuden a l´equilibri de la composició de la figura i al mateix temps,
junt al tro on ella esta asseguda actuen com a base de la talla. El peu dret de
Maria esta sobre un coixí, mentre que l´altre esta al terra i a la vegada tots
dos estan descalços, d´igual manera que també estan descalços els del
Jesuset. Els plecs del mantell de la
Verge denotes pesadesa i insinuen que tot i ser mare celestial de Jesucrist
ella esta pegada fortament a la Terra i
fa ella mateixa de tro del seu fill redemptor.
Gutiérrez
Frechina aconsegueix amb aquesta imatge de Santa Maria una talla excel·lent, grandiosa, no sols per les seues dimensions, sinó també
per la manera de treballar la fusta, per la composició les faccions dels seus
rostres i també reflecteix un dinamisme i una expressió de tendresa mútua entre
mare i fill. L´obra de Frechina ben be
mereix la seua admiració i contemplació no sols des del punt de vista religiós
pel que es i representa, sinó per la
qualitat i força expressiva de la pròpia talla.
FIXA TÈCNICA
TITOL:
Santa Maria la Major de Riola
AUTOR:
Francisco Gutiérrez Frechina
CRONOLOGIA:
1939
ESTIL:
Religiós Academicista
TÈCNICA:
Talla
MATERIAL:
Fusta
DIMESNIONS:
Entre 1.80 m. aprox.
LOCALITZACIÓ
ACTUAL: Església Parroquial de Santa Maria la Major de Riola (València)
BIBLIOGRAFIA
-
BLASCO
CARRASCOSA Juan Àngel: La escultura valenciana del siglo XX, Vol. I-II,
Valencia, Editorial Federico Domenech S.A. 2004.
-
CARRASQUER
ARTAL, J. Antoni: Personatges Històrics Suecans. Diccionari Biogràfic. Sueca,
Edita Llibreria Sant Pere, S.L. i Ajuntament de Sueca, 2009.
-
FERRICHULIÓ,
A. de Sales, Rvdo: Escultores Suecanos. Beltran, Gutiérrez Frechina, Moret.
Sueca, Edita: Andrés de Sales Ferri Chulió, 1990.
-
FERRICHULIÓ,
A. de Sales, Rvdo: La parroquia de Santa Maria la Mayor de Riola. Apuntes
documentales. Riola, Parroquia de Santa Maria la Mayor, 1993.
-
http://krisish.wordpress.com/2006/11/12/francisco-gutierrez-frechina-iii/
No hay comentarios:
Publicar un comentario