L´IDOL OCULAT
DE LA COVA DE LA MALLA VERDA
PRIMERA MANIFESTACIÓ D´ART ESQUEMÀTIC PREHISTÒRIC
A CORBERA (VALÈNCIA)
Miquel
Gómez Sahuquillo
(Arqueòleg)
L´Eneolític, també denominat Calcolític o
Edat del Coure, es un període de transisció entre el Neolític i l´Edat del
Bronze, moment en el qual s´inicia la metal·lúrgia del coure, encara que
persisteix la indústria lítica. Apareix en aquest moment un increment de la
complexitat social. Hi ha un augment demogràfic, apareixen mes poblats, Degut a
la intensificació dels treballs agrícoles i l´explotació de la ramaderia creix
la producció d´aliments. Tot açò va a conduir a que es produïren canvis socials
i fa la seua aparició la jerarquia.
Durant el Neolític
final/Calcolític, que es correspon a la segona meitat del IV mil·leni i bona
part de III mil·leni a.C., trobem que al territori valencià esta molt estesa la
costum de realitzar en cavitats naturals, inhumacions múltiples. Les persones
enterrades serien col·locades en posició primària, encara que poden haver també
redeposicions secundàries. La presencia d´aixovars es una pràctica molt estesa
i en trobem a la Cova de la Malla Verda. Allí varen aparèixer restes humanes de
entre tres o cinc individus. La cova va
ser descoberta per un grup excursionista de Sueca. Esta situada en la Serra de
Corbera, en la part nord-oest i a una altura d´uns 400 m. sobre el nivell del
mar. L´entrada de la mateixa es ampla a
la base i estreta en la part superior. A l´interior hi apareix un corredor que
fa 10 m. i a mesura que es va avançant, les parets van eixamplant-se de forma
gradual. A continuació es fa un reculada cap a l´esquerra tornant-se a fer estreta i donant pas a una
sèrie de galeries d´accés complicat.
La Cova de la Malla Verda mostra una
funcionalitat molt clara, definida pel registre arqueològic o siga, el de lloc
d´enterrament. Des del punt de vista morfològic, aquesta cova podria respondre
al patró de cavitats menudes amb difícils corredors i complicats de transitar
ames d´estar resguardades de la visibilitat. De tota manera, la dita cova
s´escapa un poc aquesta variable ja que es de majors dimensions. Resulta
complicada l´entrada a la mateixa. Te una gran esquerda a l´entrada, ampla per
la base i estreta per la part superior. Tot això dificulta l´accés cap a
l´interior de la mateixa. Per complicar mes l´arribada a ella, la trobem
situada en un lloc bastant agrest.
El material arqueològic trobat i els
enterraments, aparegueren en els primers metres d´entrada a la cova i va ser
estudiada per l´arqueòloga Rosa Enguix a principis dels anys 70.
Lamentablement, quant la professora Enguix va visitar la cova, aquesta ja havia
sigut espoliat. Dels objectes recuperats fou impossible fer un estudi exhaustiu
degut a que s´havia excavat el lloc sense cap rigor científic, perdent-se així
una valuosa informació. Només es va poder fer un estudi del material recuperat
però, no es podrà saber mai la forma dels enterraments, ni l´agrupació dels
materials, de la qual cosa es lamentava l´arqueòloga1.
Aparegueren al jaciment puntes de fletxa,
destrals, aixa de pedra polida, ceràmica feta a mà i un ídol oculat fet d´os.
Aquesta cova d´enterrament te una adscripció cronològica calcolítica
/eneolítica, amb una cronologia del III mil·leni a. C.
La ceràmica esta representada per varis
bols, un d´ells ovoide de superfície llisa, un altre de fons pla i parets
rectes, un bol menut de parets rectes i superfície rugosa i un altre de color
rogenc de parets quasi rectes.
En pedra varen trobar com s´ha dit, una
destral de secció oval, obscura i una aixa, mentre que en sílex aparegueren
puntes de fletxa que es varen perdre.
De tot el material que va aparèixer, el mes
destacat fou un ídol oculat. Es sens dubte, sinó, el mes important del
jaciment. Gràcies a ell es pot datar amb bastant fidelitat el lloc
d´enterrament. Aquest ídol esta fabricat en os, mes concretament sobre la
diàfisis del radio esquerre d´un ovicàprid
amb les dos epífisis fracturades. Es tracta d´una imatge de caràcter
religiós. Pel que fa a la decoració l´os esta pintat en un mateix color,
l´ocre i respon aquest a la zona que
denominem facial (B). Veiem una banda en disposició horitzontal de la que eixen
varies línies verticals a mode de pinzellades. Per baix d´aquesta queden
emmarcats els ulls de la figura, representats per dos cercles. Una banda
vertical i estreta se situa entre els ulls a mode de nas, el qual esta molt
esquematitzat. Aquesta banda esta limitada tant per dalt com per baix per
cintes horitzontals on a les vores hi ha traços de línies perpendiculars. O
siga, que per baix de la dita banda vertical, s´esten una banda de similars
característiques a les descrites abans però, amb xicotetes línies orientades
cap a dalt. A la part inferior de la banda es dibuixa un entrant del que ix un eixint que te forma
de V. Te una mida la figura oculada de 62 X 16 X 14mm. L´ídol esta trencat pels
dos extrems2.
Les úniques evidències d´idols oculats
que han aparegut a la zona llevantina foren realitzats amb os o asta. La
majoria d´aquestes figures han estat trobades en coves d´enterament com per
exemple a l´Ereta del Pedregal a Navarrés, la cova de Bolumini d´Alfafara
(Alacant), Cova de la Pastora d´Alcoi, etc. i adscrits al Neolític IIB
(Eneolític-Calcolític). L´ídol de Bolumini conserva restes de pintura roja i es
pot observar en ell amples faixes formant celles i on els ulls estan emmarcats
per grups de línies paral·leles amb semicercles de doble inflexió. Aquest te
estreta relació amb els trobats a la Cova de la Pastora d´Alcoi i com no,
semblant al de Corbera.
El caràcter de totes aquestes figures
iconogràfiques es eminentment religiós i funerari. Hi ha hagut per part dels
historiadors, una forta controvèrsia sobre l´origen d´aquest tipus d´ídols.
S´ha pensat que aquestos podrien estar relacionats en la representació
d´ua deessa femenina guardiana de la
sepultura, mentre que altres autors neguen eixa relació amb l´esmentada deessa.
La dispersió peninsular dels ídols oculats
sobre ossos llargs la trobem que es bastant restringida a un àrea concreta de
la zona de la meitat sud de la província de València, sent la Cova de la Malla
Verda el jaciment mes septentrional, la província d´Alacant, Múrcia i
Almeria. Tots els ídols trobats en
aquesta àrea tenen un suport similar d´os i on la seua decoració esquematitzada
consisteix en motius facials, distingint-se sobre tot els ulls i baix d´ells
unes bandes verticals o bé horitzontals, així com motius geomètrics complexos.
Tècnicament els ossos podien ser pintats, com el de Corbera o tenir una
decoració incísa
En resum, els ídols oculats son
figuracions simbòliques antropomorfes on l´element mes característic es la representació
dels ulls. Estan relacionats com elements propis de les comunitats camperoles
del Calcolìtic y els trobem pel que fa a terres valencianes, en coves
d´enterrament a les comarques del sud del riu Xúquer. Tenen un caràcter
simbòlic i religiós i fins i tot, els hi relaciona amb la identitat del difunt
soterrat a la cova i als seus avantpassats. D´eixa manera representarien el
llinatge i una representació genealògica d´un individu de l´elit. El fet de que
no tots els soterrats tingueren un ídol, ja que la quantitat dels apareguts en
relació al dels individus soterrats no es la mateixa, fa sospitar en una
desigualtat social. Aquest ídols com el de Corbera, podrien estar relacionats
amb les creences divines, amb la vida i la mort. Els ulls es podríem interpretar
com la de la divinitat protectora i vigilant. Aquestes imatges de caràcter
religiós i simbòlic poden estar relacionada també amb la preocupació per la
supervivència de collites o protecció del ramat i també amb el concepte de
fecunditat amés de divinitat funerària protectora de les tombes.
L´ídol oculat de la Cova de la Malla
Verda es la primera representació artística que apareix a les terres de Corbera
i es d´importància capital tant per la seua antiguitat i pel que representa. Es
un bonic exponent de l´art esquemàtic prehistòric valencià.
FITXA JACIMENT
JACIMENT:
Cova de la Malla Verda
TERME
MUNICIPAL: Corbera
INFORMACIÓ:
Espoli
TIPUS:
Cova
DESNIVELL: >30%
PAISATGE:
Muntanyós
CRONOLOGIA:
Eneolític
FUNCIONALITAT: Cova
d´enterrament
MATERIAL
ARQUEOLÒGIC:
Lític (Pedra, Sílex)
Ceràmica feta a mà
Ossos (Ídol oculat)
Enterraments humans
(entre 3 i 5 individus)
|
FITXA ÍDOL OCULAT
TITOL:
Ídol Oculat
AUTOR:
Desconegut
PROCEDÈNCIA: Cova de la Malla Verda
Corbera (València)
CRONOLOGIA:
III mil·leni aC.
ADSCRICIÓ CULTURAL:
Eneolític-Calcolític
ESTIL:
Art esquemàtic i
macroesquemàtic valencià
TÈCNICA:
Pintura amb ocre sobre os
MATERIAL:
Os d´ovicàprid i pintura de
color
ocre.
DIMENSIONS:
62 X 16 X 14mm.
CONSERVACIÓ:
Regular.
LOCALITZACIÓ ACTUAL: Museu de
Prehistòria de
València.
|
BIBLIOGRAFIA:
BALLESTER TORMO,
I.: Idolos oculados valencianos, Archivo de prehistoria levantina II, Alcoi,
1945, pp. 115-147.
ENGUIX ALEMANY, R.:
La Cova de la Malla Verda (Corbera de Alcira, Valencia) Crónica del XIII
Congreso Arqueológico Nacional, Huelva, 1975, pp. 333-340.
GÓMEZ SAHUQUILLO, M.:
El patrimonio arqueológico e histórico de Corbera. IV encuentro de centros
históricos turistico-rurales. Corbera, Ajuntament de Corbera, Festes Sant
Miquel, 2004, pp. 9-10.
MARTINEZ PEREZ, A.:
Carta Arqueológica de la Ribera, Alzira, C.P. Lluís Vives, 1984, pp. 38-40.
MUÑOZ AMILIBIA, A
Mª: Arqueología del País Valenciano: Panorama y perspectivas, en Lucentum,
Alicante, Universidad de Alicante, 1985, pp. 5-53.
PASCUAL PEREZ,
V.: Un nuevo ídolo oculado procedente de
la cueva Bolumini (Alfafara-Alicante), Archivo de Prehistoria Levantina VI,
Valencia, Institución Alfonso el Magnànimo, 1957, pp. 7-13.
SOLER DIAZ, J.: Los
ídolos oculados sobre huesos largos del enterramiento de El Fontanal (Onil,
Alicante) en Lucentum 4, Alicante, Museo Arqueológico Provincial de Alicante,
1985, pp. 15-35.
SOLER DIAZ, J.:
Cuevas de inhumación múltiple en la Comunidad Valenciana. Aliante, Real
Academia de la Historia, Diputación de Alicante, 2002, pp. 106-107.
TORREOGROSA
GIMENEZ, P. y GALIANA BOTELLA, Mª F.: El arte esquemático del levante
peninsular: Una aproximación a su dimensión temporal, Millars Espai i Història,
Vol. 24, València, 2001, pp. 153-198.
1 “Todo el material que a
continuación describimos, ya habia sido extraido de la cueva cuando la
visitamos...” ENGUIX ALEMANY, R.: La Cova de la Malla Verda (Corbera de
Alcira, Valencia) Crónica del XIII Congreso Arqueológico Nacional, Huelva,
1975, pp. 333-340.
2 Rosa Enguix diu que aquest “...idolo
oculado es uno de los elementos más importantes del yacimiento, no sólo por la
aportación que supone a ste tipo de objetos religiosos en nuestra región, sino
también porque se convierte en elemento clave para la datación del
enterramiento”. ENGUIX, R..: La Cova
de la Malla Verda, op. cit., p. 340. Per la seua banda, A. Martinez considera
la Cova de la Malla Verda com “...importante necrópolis...” MARTINEZ
PEREZ, A.: Carta Arqueológica de la Ribera, Alzira, C.P. Lluís Vives, 1984, pp.
38-40.
No hay comentarios:
Publicar un comentario