martes, 13 de agosto de 2013


 
 

L´ERMITA DEL CRIST DE CORBERA (VALÈNCIA)

 
INTRODUCCIÓ

 

       Segons el Dret Canònic, les Ermites són temples que generalment estan apartades de la població o molt a prop de la mateixa i que amb el pas del temps, en alguns casos, han quedat incloses dins del casc urbà  al engrandir-se aquest. Estan aquestos temples dedicats a una advocació particular i hem d´afegir que el culte a l´esmentat lloc no es continu. Al territori valencià hi aproximadament unes 862 ermites, d´elles 53 estan dedicades al Sant Crist. A Corbera tenim tres. La més antiga es la de Sant Miquel, situada a les afores de la població i en estat de ruïna. Li segueix en antiguitat la del Sant Crist i per últim, la més recent es la de Sant Nicolau i Santa Maria de Lourdes, al barri del Clavell.

       La construcció d´aquestos edificis es funcional i de vegades, el seu estil es indefinit. Les ermites on hi havia un calvari tenien als seus voltants unes capelletes o Via crucis. Majoritàriament, la data de construcció  de les mateixes, encara que hi ha de temps medievals, son dels segles XVII, XVIII i XIX. Les claus de les portes deixos temples les tenen els veïns del barri més pròxim a l´eifici religiós. Sobre aquestos exemples no hi ha quasi codumentació històrica. El que sí que abunda son les tradicions orals referides a la construcció de l’ermita o a l´advocació o sant titular de la mateixa, sent, per tant, els seus orígens confusos. Les festes dels titulars es fan als voltants de la pròpia ermita, missa a l´interior del temple on es canten els goigs del sant, processons o balls.

 

APUNTS DOCUMENTALS

      La documentació més antiga que ens parla de l´existència d´un temple situat al lloc on hui es troba l´Emita del Crist de Corbera, correspon a l´any 1783. Abdó Artal, que era un llaurador de Corbera va anar a l´Ajuntament de la Vila i Honor, que estava a Riola, per tal que li concediren permís per construir una casa al poble de Corbera, en un pati que ell tenia al carrer anomenat de Jesús, Maria i Joseph i que estava situat a la partida del calvari. Segons queda reflectic al document aquest pati estava enfront d´un altre  el qual era propietari Miquel Cebolla i estava també enfront de la Capella del Calvari1. Aquest edifici religiós era molt provablement la capella de l´antic cementiri de Corbera, situat aquest molt a prop del temple junt a l´ermita es varen construir les capelletes del calvari, destruïdes durant la Guerra Civil de 1936 a 1939. A l´Arxiu Municipal de Corbera trobem un altre document que ens diu que l´ermita del Crist que nosaltres coneguem data de 1892, any en que fou construïda, corrent les despeses de les obres i construcció del nou temple per aportacions voluntàries dels veïns de la localitat i en especial els del carrer del Crist. Per tant aquesta nova ermita substituïa una altra anterior2. Els veïns ajudaren en la construcció de la capella col·laborant també les dones al crit “d´aigüa a la Capella”.

       Els impulsors de la construcció de la nova ermita del Crist, foren entre altres Basilio Tornero Bazquez, Juan Santamaría Capellino Basques, altres veïns del carrer i el que aleshores fou rector de cognom Arbella3. Una vegada edificat el temple, Ramón Espí Herrero Góvenes y Hermano, naturals d´Agullent, s´encarregaren de la decoració interior, inaugurant-se al culte l´edifici uns anys després. El nou temple seria consagrat el 12 de novembre de 18994.

      Aquest xicotet temple tenia tres altars, president l´altar major una figura del Sant Crist, situat dintre d´una fornícula o nínxol i protegit per un cristall. Aquesta imatge era més menuda que l´actual. Tennia el cap baix i els cabells a un costat. Era moré A cada costar del mateix i prop de cadascuna de les dues sagristies hi havia dos nínxols més on estaven un Sant Antoni del porquet i un Sant Isidre Llaurador. A un dels altars laterals, el de l´esquerra un Natzaré i en front, en l´altre a la dreta del temple, una Mare de Déu dels Dolors. 

      En esclatar la Guerra Civil de 1936-1939, el patrimoni religiós del nostre poble fou destruït. El 1936, l´Ajuntament d´aleshores anà a fer-se càrrec dels bens mobles de l´interior de l´ermitori. No obstant, es va constatar que res hi havia, ja que havien estat destruïts els bens mobles  de l´ermita amb anterioritat. Aquest temple i l´església parroquial foren tancades al culte pel mes de maig. Durant la guerra fou destruïda l´església i el calvari que es trobava al costat de la capella. La imatge del Crist , junt a altres sants  de l´ermita foren cremats front al mateix edifici, així com altres utensilis i ornaments sagrats. Igual va ocórrer a l´esgléisa parroquial, la qual fou també enderrocada. L´ermita no fou destruïda ja que va ser destinada a estatge particular. Durant la guerra el temple del Crist fou reconvertit en vivenda particular i es va condicionar l´edifici per a tal fi5. Allí vingueren persones refugiades de Madrid. D´eixa època son les dos portes que es varen posar una a cada costat de la porta principal que servien per donar accés a dos habitacions que es construir en a l´interior de la capella.

      Acabada la Guerra Civil, el culte fou restituït de nou a l´ermita. El 12 de setembre de 1948, sent rector en Julio Roig, fou traslladat el Santíssim Sacrament i la imatge de la Mare de Déu del Castell a l´ermita del Crist, convertint-se aquesta de forma provisional en església parroquial. La Mare de Déu del Castell fou entronitzada en el altar lateral esquerre de l´ermita, mentre que l´altre, el de la dreta, fou reservat per a una Puríssima Concepció. El 7 de Setembre de 1952 es beneït el nou temple parroquial de Corbera i el Santíssim Sacrament i la  Verge del Castell son traslladats a la nova església6.

             Mentre es construïa la nova església del poble, l´ermita feu les funcions de temple parroquial. Allí anaven els xiquets a la doctrina o abans d´anar a l´escola acudien tots ells per a rebre la llet en pols que es repartia a la porta de la capella.

        Per la seua banda, el 1939, el mateix any que acabà la guerra, una veïns del carrer  arreplegaren diners per tot el poble per tal d´adquirir una nova imatge d´un sant Crist. Tingueren l´ajuda del rector En Julio Roig, el qual així va donar part a la Comissió Diocesana d´Art Sacre i aquesta autoritzà al rector per poder beneir la nova imatge del Crist. Els imatginers Román i Salvador tenien el seu estudi a València i foren també els encarregats de tallar les imatges del Sagrat Cor de Jesús i Nostra Senyora del Sagrat  Cor per a la nova església de Corbera. No sabem el preu exacte del cost de la nova imatge del Crist. El que sí que tenim son ters albarans on queda reflectida la quantitat de diners que rebien els tristes per la talla de la imatge i que es pagava poc a poc7.

      Mentre els imatginers feien la nova talla del Sant Crist, les dones del carrer s´encarregaren de deixar a punt la creu de fusta que havia regalat Francisco Cortes per a la nova imatge el crucificat. Una d´eixes dones fou Amparo Tornero Marrades.

      La imatge del Sant Crist es de fusta i s´inspira en les que es feien al segle XIX. L´escultura valenciana de principis i mitjans del segle XX està caracteritzada per la supervivència de les posicions estètiques anteriors  encara predominants i solament amb tímids intents renovadors. En acabar la Guerra Civil, la conjuntura política i social del moment féu que es produirà un estancament de les activitats artístiques. La majoria dels escultors i imatginers, entre ells els mestres Román i Salvador, es dedicaren de ple a la estatuària religiosa, però amb un estil tradicional i solament amb un lleuger toc renovador pel que fa al tractament esquemàtic de les figures. A la imatge del Crist, es pot observar el barroquisme i a la vegada el romàntic estil. De tamany quasi natural, el Crist de Corbera esta fet amb fusta i representa el moment culminant de la seua angoixa abans d´expirar, just el moment que mira cap el cel per cridar Déu i donar el seu espirit al Pare Etern.

      Era costum en acabar la guerra tornar als anteriors estils a l´hora de realitzar una figura o imatge religiosa. Es de destacar en aquesta figura el rostre de patiment de Jesús i la destresa de l´autor a l´hora de tallar amb elegància  el cos humà.

      Als anys noranta del passat segle XX, la imatge del Crist fou restaurada per el desaparegut artista En Francisco Xavier Almenar Besó, el mateix que va restaurar la Mare de Déu del Castell.

      L´Ermita del Sant Crist fou condicionada i restaurada novament al 1982, sent rector Salvador Albelda. Hi havia humitat al sol i feia alterons pel que es va optar en canviar els taulells, posar sòcols a l´exterior de la façana i reparar un mur i el sostre de la sagristia de la dreta. L´actuació fou merament funcional sense tindre en compte els elements emprats, gens adequats, el tipus d´edifici ni els elements arquitectònics originals. 

      L´any 2002, sent rector de Corbera En Miquel Cerdà començaren unes obres de restauració y rehabilitació d´aquest temple; idea que ja a tenir en ment l´anterior rector En Felipe Ferrer. En aquesta actuació es va reparar allò que era més urgent i que evitaa així el deteriorament de l´ermita. Quedà consolidat el suport de la campana i les cobertes de la capella.

       En aqueste últimes obres dutes a terme a partir de novembre de 2005 i aquest any de 2006, sent rector En Manuel Ortí, s´han completat les cobertes, sanejat els revocs exteriors de la façana, retirant els mateixos per que es pugua veure la fàbrica de rajola i s´ha substituit la fusteria menor. Pel que fa al terreny front l´ermita ha quedat delimitada la zona de la calçada i ha quedat el lloc com una plaça i un jardí.

       Fa pocs anys celebraren el centenari de la construcció de la Capella del Crist de Corbera. Anys antics es feien grans festes en honor de Jesús en la Creu que hi havia a la Capella del Calvari i així ho hem continuat fent fins hui en dia. Grupes, balls populars i una processó on algúns entusiastes del carrer eixien vestits de soldats romans, fervor i religiositat popular d´un poble amant de les seus tradicions i nosaltres, els hereus d´aleshores no podem permetre que això s´acabe, ja que forma part de la nostra cultura, la nostra senyal d´identitat i el nostre ser com a poble.

 


DESCRIPCIÓ DE L´EDIFICI I ANÀLISI MURAL

      L´Ermita del Crist  es de fàbrica senzilla i d´estil classicista. La façana es neoclàssica. A partir de la disposició de les pilastres presenta tres divisions, destacant el cos central on s´enmarca la porta principal d´accés a l´interior del temple, coronada aquesta per un triangle de motllura blanc i sobre ell un òscul radiat. Dalt de tot hi ha una espadanya amb una menuda campana, que segons la tradició seria de l´Ernita de Sant Miquel, que al quedar aquesta en ruïna fou col·locada en aquest menut campanar8. Els dos cossos laterals son simètrics. El sostre del temple es de teula i a quatre vessants. El cos del creuer presenta quatre braços asimètrics.

      La planta de l´edifici religiós es de creu grega i recorda les esglésies bizantines. A l´interior, la nau esta coberta per una volta de canó. El creuer té cúpula sobre petxines, encara que no apareix a l´exterior. Al presbiteri esta situat l´altar principal dedicat al Sant Crist. Les capelles laterals no tenen imatges. La de la dreta fou reconstruïda acabada la Guerra Civil de 1936. L´interior d´aquest temple esta decorat amb motius vegetals, així com caps d´angels i capitells jònics9. Abans de la guerra civil a les parets hi havia un sòcul de taulellets amb decoració vegetal, semblant al que es feien al segle XVIII. Tenia una altura d´un metre i mig aproximàdament. L´antiga església parroquial també tenia aquestos sòculs amb taulellets decorats de forma semblant.

        En un primer anàlisi mural arqueològic que duguérem a terme metres es feia la intervenció de recuperació de l´edifici, s´observà que es feu aquest amb maçoneria confrontada irregular, utilitzant pedres de distints tamanys a cara vista, mesclades amb argamassa. Damunt un lluit i la façana principal solia pintar-se anualment quan eren les festes del Crist. Observaren distints revocs que han estat sanejats en aquesta última intervenció sobre l´edifici, sent l´arquitecte Juan Carlos Fernández Crespo. S´observen diverses capes de pintura. Els pilars son de rajola, així com els baixos de la façana de l´edifici. L´ermita va sofrir algunes reformes, sobre tot durant la Guerra Civil i posteriorment es varen tapar dos portes laterals que hi havia una a cada costat de la porta principal i que daten del període bèl·lic nomenat abans. A la façana principal les dimensions de les rajoles situades als pilars i als baixos, disposats amb soga i tió, son d´una llargària de 30 cm., un grossor de 2’5 a 3 cm. i un ample de 12 a  13 cm. El seu color es marró clar. A la part lateral esquerra de l´ermita trobem que les dimensions de les rajoles son diferents segons el lloc del mur on es troben. Així les dimensions de les rajoles dels pilars d´aquesta part esquerra son 25 cm de llargària, 13 cm. d´ample i amb un grossor de 4 cm. L´últim pila,r situades a l´angle que forma el mur aquest amb el posterior de l´edifici i on queda adossada una caseta a la capella, te les dimensions de les rajoles amb una xicoteta variació, sent de llarg la rajola de 25 cm., un ample de 12 cm. i el grossor va de 3´50 a 4 cm.  Aquesta part, al igual que la de la dreta, queda dividida en tres cossos separats pels pilars. El central, en les dues parts, es mes alt que els dos laterals. Al mur esquerre, el cos dret  que s´uneix a la façana es de fàbrica més recent que els altres dos i està fet amb rajoles disposades amb soga i tió, mentre que els altres dos son de maçoneria amb pedres a cara vista. En el mur de maçoneria, les pedres estan col·locades de forma irregular. Son de distints tamanys. Hi ha de grans, mitjanes i menudes. Algunes d´elles son molt grans. El morter de calç emprat te una arena molt clara de color marró i gris i de granulometria finísima, encara que es veuen alguns grans que superen el mil·límetre de grossor. Es va utilitzar en la composició una quantitat de calç, tal i com es veu en les restes que queden de la mateixa. La quantitat de morter de calç es per tant elevada, mesclat amb les pedres de distints tamanys. Son aquests pedres tretes de la pròpia muntanya de la rodalia i del tipus dolomia.10

   Abans d´aquesta última restauració duta a terme durant aquestos anys, a la segona meitat del segle XX s´envà fer una altra que afectà a la façana i el paviment de la capella. El que es preten en aquesta última rehabilitació des d´un criteri professional, es que la restauració del mateix respecte en tot el possible la fàbrica i els elements originals del mateix. Així, en una fase posterior es tindrà cura de que l´actuació a l´interior del temple siga la corecta i la més adequada a l´estil i decoració interna decimonònica, període al qual pertany aquest temple.11

 

DATACIÓ CRONOLÓGICA I ARQUEOLÓGICA

( MATERIALS CERÀMICS)

Entre el 2005 i 2006 es dugué a terme la rehabilitació exterior d´aquest edifici i front al mateix es varen fer unes xanques i aparegué una nombrosa quantitat de ceràmica de cronologia que va del segle XVIII a principis del XX. Majoritàriament son les anomenades ceràmiques comunes de pasta bescuitada amb  desgraixant de diferents tipus i ceràmica vidrada blanca, marró,  melada i verda. El més interessant son els fragments de paviment i ceràmiques de decoració bé pentanyents a l´anterior temple o a les capelletes del calvari.  Quatre dels fragments trobats son de decoració nomenada de “mitadad” Dos d´elles son de color blanc i negre. Les rajoles son quadrangulars. Es tracta d´uns fragments del paviment nomenat hidràulic de l´Ermita construïda a finals del segle XIX12.  Un altre es el típic taulellet de “mocadoret”o siga, rajola amb decoració “mitadat” en verd i blanc pròpia del segle XVIII. Aquest taulellet barroc es quadrat i les seues dimensions son: 11´5 per 11´5 cm. Un tercer fragment de rajola quadrada apareguda al mateix lloc pertany cronològicament al segle XVIII, sent la seua procedència dels tallers de Manises  y Paterna. La seua composició te un motiu decoratiu floral i vegetal. Es tracta d´un fragment que pertany a un medalló central amb fulles, que parteix simètricament el taulell. En cadascun dels extrems s´aprecia una mitja flor, una margarida, que estaria completa si hagueren aparegut les tres rajoles restants. Es tracta per tant d´una peça solta de quart tornant o voladoret. La decoració d´aquest es sobre fons blanc, destacant el color blau, groc, taronja i  verd. El tamany o dimensions del mateix es 11 per 11 cm. Servirien aquestos dos rajols per decorar algún plafó devocional, capella del calvari o part dels murs del temple anterior com el sòcol o altar. Junt aquestes rajoles ceràmiques ens apareixen dos més de cronologia decimonònica i de principis del segle XX, decorat un d´ells amb motius vegetals i de color blau cobalt i blau cel, pertanyent concretament al segle XIX i fabricat a l´Alcora, sent el tipus de pintura  anomenant “trepa”. Un fragment bastant deteriorat de rajola de cronologia compresa entre els segles XV i XVI va aparèixer al mateix lloc. Es un tipus de rajola conegut com de mocadoret blau renaixentista. El tipus de pintura es el blau cobalt i blanc, encara que només conserven un fragment del primer color. Junt a les rajoles aparegué un peça menuda de marbre de cronologia indeterminada, tot mesclat amb abundants fragments ceràmics.

      La documentació que ens parla de l´existència d´un temple durant la segona meitat del segle XVIII i de la consagració d´aquesta nova ermita a finals del segle XIX, queda reforçada per aquestes troballes de fragments ceràmics que corroboren arqueològicament el que diu la documentació escrita, almenys pel que fa a algún tipus de construcció anterior al temple. 

 

CONCLUSIONS

      L´art cristià del segle XIX, reflecteix les obres personals dels pintors, escultors i arquitectes influïts pel romanticisme d´aquest segle, que decideixen el tema de Crist i els seus seguidors com un tema poetic més que de fe. La decadència en les arts plàstiques del segle XIX es contradiu amb l’abundant construcció de noves esglésies, temples, ermites i oratoris que es viurà a Espanya durant tot aquest segle. Aquestes obres diverses d´estils nomenats “neos” es desenvolupen dintre d´un ambient anticlerical i decadent de la institució de l´església. Queda magnificat el llenguatge arquitectònic, sustentat per la moda del neogòtic, el neobarroc o inclús en neobizantí o neomudexar. Es construeixen nombroses esglésies i temples. Això hi ha que contemplar-ho dintre de l´ansia espiritualista i la crisis de l´Antic Règim que visqué Espanya durant eixe període. La majoria dels temples foren edificats en la segona meitat del segle XIX i d´una característica amb sensibilitat neogòtica o com el cas de Corbera neobarroca i neobizantina.

    Pel que fa al propi edifici religiós, la documentació i les restes arqueològiques aparegudes ens demostren, com hem asenyalat abans i insistim en això, que provablement l´existència d´un temple anterior a la construcció de l´actual capella es certa i que estaria vinculada directament amb el cementiri anterior que hi havia al costat del temple o almenys arqueològicament, que puguera haver una construcció anterior datable al segle XVIII o inclòs anterior. S´utilitzarien materials nous o reaprofitaria altres d´una altra edificació, com per exemple del castell, edifici aquest abandonat i on es varen utilitzar materials servibles del mateix per edificar cases al poble.

     El desaparegut sòcul de l´església nova durant la guerra estava decorat amb taulellets semblants als del segle XVIII en la seua decoració, el que podria donar a confusió sobre la cronologia d´un dels taulells trovats recentment durant les obres de remodelació de l´edifici. 

     La gran quantitat de ceràmica comuna just davant del propi edifici religiós ens confirma que  el lloc fou una zona habitada de la població.  

     La pròpia ermita te elements que reflecteixen successives reformes que va sofrir al llarg de la seua existència. La construcció d´un mur de rajola en el lateral esquerre de la capella fou motivat per l´adequació per a distints usos a que fou destinada la mateixa. Les dimensions i textura d´algunes rajoles tenen una xicoteta variació el que ens ajuda a veure distints moments en la reforma del temple, com per exemple en la necessitat d´obrar l´esmentat mur durant la guerra civil del 36 per habilitar la capella com a vivenda o la diferència de les rajoles de l’últim pilar esquerre respecte als altres.     

      Fa pocs anys es va celebrar el centenari de la construcció de l´Ermita del Crist. En temps passats es feien grans festes en el seu honor i així ho hem de continuar fent hui en dia. Grupes, balls populars i una processó on alguns entusiastes del carrer eixien vestits de romans, fervor, religiositat popular d´un poble amant de les seus tradicions i nosaltres, que som els hereus, no podem permetre que això s´acabe, ja que forma part de la nostra cultura, la nostra senyal d´identitat i el nostre ser com a poble.

 

                                                                                            Miquel Gómez i Sahuquillo

                                                                                                       (Arqueòleg)

 



1 A.V.H.C. (Arxiu de la Baronia de la Vila i Honor de Corbera a Riola), “Llibre d´Acords Capitulars de l’any 1781, fol. 9v. i ¡0r.”
2Existe una Ermita denominada del Cristo, que fue construida en el año 1892 con aportaciones voluntarias  de los habitantes de esta villa. Se halla bien conservada pese haber sido utilizada para diversos servicios durante la última guerra de liberación.”A.M.C. (Arxiu Municipal de Corbera), “Plan Trienal 1953  - 1955, sf.” Aquest document ha estat cedit amàblement per Na Aurelia Jimenez.
      “...s´edificà una ermita al final del carrer de la Llibertat, per al cult del Santissim Crist del Calvari, front al cementeri, i des d´aleshores els veïns del carrer li celebren solemnes festes el dia 6 d´agost”. BANYULS I GUILLEM B.:  Història de la Vila i Honor de Corbera, Aznalcázar, 1985.
3 Així es ho han fet saber oralment algúns veïns del carrer del Crist i entre elles Amparo Banyuls Tornero i Basilio Banyuls Tornero.
                                       “Si voleu tot se pot fer
                                        matinet i a la serena
                                        portareu carros d´arena
                                        per a pastar el morter
                                       No queda u al carrer
                                       Tot el mon s´envà al Calvari
                                       i allò pareix un rosari
                                       En burretes porten pedra
                                       i tot el poble s´alegra
                                      si esta el rector i el vicari”
                          (Dècimes escrites per Basilio Tornero Bazquez el 1873 i que foren recollidesw pel seu net Basilio Banyuls Tornero).                                     
  El carrer del Crist abans rebia el nom de carrer de Fora  i a partir de 1887 l´Ajuntament de la vila acordà el canvi dels noms dels carrers del poble i pasa a nomenar-se carrer de la Llibertat.
4 “...pintaron la ermita en el año 1898 unos pintores de Agullent llamados Ramón Espí Herrero, Góvenes y Hermano; colocaron la campana en el campanrio el dia 23 y 24 de octubre de 1899 y el 12 de noviembre del mismo año a las diez de la mañana inauguraron la ermita del Cristo, con presencia de muchos sacerdotes, el Ayuntamiento y otros.”JIMÉNEZ F.: Antología de Poetas, Cancionero y Anales Corberenses, Corbera, Ajuntament de Corbera, 1999. Basilio Banyuls Tornero diu que eren d´Aielo.
5 “En quan a l´ermita del Santissim Crist, del carrer de Fora, va ser convertida en vivenda particular, després de despullar-la de tots els seus ornaments sagrats i adorns religiosos, per lo que es va poder salvar l´edifici i, acabada la guerra, degudament restaurada, es va dedicar de nou al cult.” BANYULS I GUILLEM V.: Història de la Vila i Honor de Corbera, Aznalcázar, 1985, pag. 51.
     La iglesia parroquial fue completamente derribada y una ermita fue devastada. La ermita fue destinada a vivienda particular”. A.D.V. (Arxiu Diocessà de València) Informe sobre el estado parroquial de Corbera desde 1936 a 1939, fol. 163, 164. La procedència del full ens se la va facilitar el que fou rector de Corbera En Felipe Ferrer Serer.
6 “El 12 de septiembre de 1948, a las nueve horas de la tarde, se procedió a trasladar el Santísimo Sacramento y la imagen de la Virgen del Castillo, desde el local que servía como templo provisional, a la ermita del Stmo Cristo. Por la sencilla razón de que dicho local iba  a ser demolido, junto con otras casas, para preceder a la edificación del nuevo templo parroquial, que el pueblo ansiaba.
      Participaron en la procesión-traslado un gran número de feligreses, de todas las edades, que junto con las autoridades y banda de música, que interpretó diversas marchas durante el recorrido, acompañaron al Stimo Sacramento, llevado por el párroco D. Julio revestido con capa pluvial, y la bendita imagen de la Virgen del Castillo”. FERRER SERER F.: Mare de Déu del Castell. XXV Aniversario Coronación Canónica, Corbera 1971 – 1996, Corbera, Parroquia dels Sants Vicents, 1996.
7 En els tres albarans conservats podem veure com Natalia Rubio, el 9 de juny de 1939, només acabada la guerra, donava als artistes imatginers la quantitat de 500 pessetes a compte  per a la talla del Crist i l´anda. El 23 de juliol el constructor de l´anda rebia de Natalia Rubio “...la cantidad de dos mil pesetas por una anda para el Santísimo Cristo de la Agonia del pueblo de Corbera”. El 29 del mateix mes reflectia a l´albarà l´empresa Román y Salvador que per la talla del “...Cristo de la Agonia de madera”, eren “recibidas a cuenta quinientas pesetas, faltan a entregar quinientas”.
8 Hauria que comprobar si la campana te algún tipus d´inscripció.
9 Una descripció d´aquest edifici religios la fa LAMBERT A. CASTELLÓ I BAILACH en la seua col·laboració en el llibre patrocinat per la Caixa D´Estalvis de Valencia: Ermitas y Paisajes Valencianos de Luís Garín i fent a referencia a l´ermita deia que “...La ermita del Santísimo Cristo tiene una espléndida fachada de estilo barroco con dos pirámides talladas como adorno sobre la cornisa y una elegante espadaña cuyo hueco sirve para encuadrar con fondo de cielo azul, algún pedazo de las fortificaciones del viejo castillo. Es armonioso el juego de tejados a doble vertiente y faldones astiales con óculos abiertos en el muro que componen la techumbre del crucero. Hay tres puertas: dos laterales que conducen a unas dependencias y la central con tímpano, una visera en forma de barraca y un gran ojo de buey cerrado por una artística reja. En la plancha que cubre la madera de la puerta hay dos adornos con clavos dibujando esta fecha: Año 1899; y a los lados del edificio nacen dos caminos: el de la derecha nos lleva a la partida de les Coves, pasando por el cementerio, un cementerio con capillitas y cipreses, y el de la izquierda, ala partida del Clavell...”  Les portes que parla ell profesor Castelló son les que es posaren durant la guerra civil del 1936 per a donar accés a dos habitacions que es varen construir en l apropia ermita. La planxa que cobria les portes de fusta de la façana principal han estat retirades en aquesta última intervenció de 2005-2006.
    En la descripció de l´ermita que fa En Lambert A. Castelló fa referencia a les esmentades capelletes o xicotetes cassilicis  del Vía crucis. Els calvaris eren capelletes dedicades a la crucifixió. En ell se celebrava en temps de Quaresma o Setmana Santa el ritus del Via Vía. A les esmentades capelletes estaven representades les distintes estacions  de la Pació de Crist. Aquestos de Corbera eren de ceràmica i varen desapareixer durant l´esmentada guerra civil. VICENT BANYULS I GUILLEM en comenta en el seu llibre Història de la Vila i Honor de Corbera de l´any 1985 qwue durant la dictadura de Primo de Ribera, a principis del segle XX es va construir un “...nou i més capaç cementiri”. Diu l´autor que “...l´antic cementiri era d´últims del segle XVIII, estava en la pujada de les Coves, a menys de cent metres de l´ermita del Crist; era menut i quedava molt prop del poble, per el que calia qualificar-lo d´insalubre. Tenia enfront el calvari, d´estil valencià en les seues estacions de rajoletes de Manises, enreixades, i acabava en una creu de fusta damunt d´un sòcul de pedra tallada, escalonada i que abans havia estat en l´antiga creu del cami de Baix”.  
      Per la seua part el 1983 Bernat Montagut comenta sobre l´ermita  del Crist de Corbera que es aquest “...un edificio clasicista construido en mampostería durante el siglo XIX, hoy en mal estado de conservación. La nave central está cubierta por bóveda de medio cañón y cúpula sobre pechinas en el crucero soportada por dos pilastras. La portada se abre bajo arco de medio punto y sobre ella se yergue la espadaña, de un solo cuerpo, construida en mampostería. Las imágenes no se han recuperado después del asalto en la Guerra Civil, por lo que se vener4a una imagen del Cristo en la Cruz”. MONTAGUT PIERA B.: Inventario artístico de la provincia de Valencia, 1983.
      Hi ha una interessant descripció de l´ermita del Crist de  Corbera al llibre editat per la Mancomunitat de Municipis de la Ribera Baixa sobre el patrimoni històric d´aquesta comarca.. En aquesta descripció, entre altre coses diuen l´autora Mª Pilar Gómis Vidal i Joseph Perez Negre que “ La façana principal és neoclàssica, presenta un total e tres divisions a partir de la disposició de les pilastres. El cos central enmarca la portada baix arc de mig punt, on es llegeix una data: 1899, data de la construcció de la porta d´accés”. GÓMIS VIDAL Mª PILAR I PEREZ NEGRE J.: Inventari de patrimoni històric de la ribera baixa (bens immobles). Sueca. Mancomunitat de la Ribera Baixa, 2002.
      Trovem una altra descripció de l´ermita en GÓMEZ M.: El Patrimonio Arqueológico e Histórico de Corbera. Corbera, Ajuntament de Corbera  y Festes de Sant Miquel, 2004. També al programa de festes del Crist de Corbera de 2004.
10 Sobre tipus de materials emprats, análisis de distints morters, de l´estudi de materials i tecninques cosntructives així com també d´un  análisis en detall de rajols en edificacions històriques de la comarca, cal tenir en compte el treball d´investigació per al departament d´Arqueologia de la Universitat de València de GÓMEZ SAUQUILLO M.: El Castillo de Corbera. Análisis arquitectónico y Arqueológico, 2006, Inédito.
11 “Se pretende con las obras previstas eliminar aquellos elementos colocados, según mi leal saber y entender sobre la ermita inical, como son los revocos de mortero bastardo y dejar un caparazón de la ermita adecuado al simbolismo de la misma.
      Además se pretende adecentar el entorno de la ermita, ya que, como se ha indicado anteriormente, la ermita se encuentra situada en la zona periférica de la población de Corbera. Por ello, se delimitará la zona delantera de la ermita, eliminando el aparcamiento indiscriminado de vehículos...”(pag. 2); “En la cubierta de la ermita, se colocarán canalones de zinc, sobre gafas de acero galvanizado cada 75 cm, fijadas a los paramentos de la fachada”; “Se sustituirán las ventanas de la ermita por nuevas ventanas de mobila nueva, de las dimensiones ya existentes...” (pag. 5). FERNÁNDEZ CRESPO J. C.: Proyecto de Rehabilitación de la Ermita del Santissim Crist de Corbera, Arxiu Parroquial de Corbera, 2005, pp. 2-5. Agraim la amable col·laboració del rector de Corbera En Manuel Ortí el qual ens ha prestat la documentació necesaria sobre l´ermita que hi ha a la parroquia per a consultar-la.
12 “El paviment de l´ermita alterna taulells blancs i negres” GÓMIS VIDAL Mª P.  I PEREZ NEGRE J.: Inventari de patrimoni històric de la Ribera Baixa ( Bens immobles ), Sueca, Mancomunitat de la Ribera Baixa, 2002.
 
 
 
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario