LA TORRE I ERMITA DE SANT MIQUEL DE CORBERA (València )
Miquel Gómez i Sahuquillo
( Arqueòleg )
Resum:
Al present article donem a conèixer els resultats
de l´estudi arquitectònic i anàlisi, així com també patològic, tant de les
restes conservades de la torre islàmica com de l´edifici religiós cristià.
Centrant-nos en la seua història,
analitzarem també l´evolució defensiva del mateix, primer com a torre militar
musulmana i després com edifici religiós
i a la vegada església fortificada. Per últim, farem una breu ressenya
històrica de la importància del lloc com a centre espiritual dels pobles i
alqueries que varen pertànyer a la “Vila i Honor de Corbera”.
La torre i ermita
fortificada de Sant Miquel ajudava a la
defensa pel ponent al castell de Corbera. Després de la conquesta, es va
produir la transformació de l´antiga torre defensiva islàmica situada en una
muntanya front al castell en una església fortificada de les nomenades de
conquesta i arriba a ser la parròquia més important dels dominis del castell de
Corbera.
Resumen:
En el
presente artículo damos a conocer los resultados del estudio arquitectónico y
análisis muraral, así como también patológico, tanto de los restos
conservados de la torre islámica como
del edificio religioso cristiano. Centrándonos en su historia, analizaremos
también la evolución defensiva del
mismo, primero como torre militar musulmana y después como edificio religioso y
a la vez iglesia fortificada. Por
último, haremos una breve reseña histórica de la importancia del lugar como
centro espiritual de los pueblos y alquerías que pertenecían a la “Vila i Honor
de Corbera”.
La torre y ermita
fortificada de Sant Miquel ayudaba a la defensa por la parte de poniente al
castillo de Corbera. Después de la conquista se produjo la transformación de la
antigua torre defensiva islámica situada en una montaña frente al castillo en
una iglesia fortificada de las llamadas de conquista y que llegó a ser la
parroquia más importante de los dominios del castillo de Corbera.
INTRODUCCIÓ
Els nous repobladors cristians vinguts
després de la conquesta de les terres del sud del riu Xúquer fundaren el 1248
la primera parròquia en les terres dels dominis del castell de Corbera
(València), situada aquesta sobre un pujol on hi va haver anteriorment una
edificació d’origen islàmic, així com també un assentament anterior. Aquesta torre de vigilància depenia del
castell de Corbera i suplia la mancança visual que tenia la fortalesa per la
part de ponent ja que per eixa banda esta la muntanya de Carles que queda unida
a la serralada de Corbera. La torre islàmica situada sobre un turó al nord del
castell estava situada en mig de la marjal, al centre dels territoris de la
jurisdicció castral de Corbera i on perfectament podia comunicar-se des d´allí amb la madina islàmica d´Al-
Yazirat (Alzira). No obstant, hem de dir
que molt probablement, sobre les restes de la muralla de l´època del Bronze
situades a la muntanya de Carles hi va haver una altra construcció hui en dia
desapareguda, que ajudaria a suplir la mancança visual del dit castell de Corbera
junt a la torre de islàmica de la muntanya de Sant Miquel.
La parròquia rural era l’element cohesionador i unificador de les
diferents alqueries escampades pel terme del castell que dominava la plana i
l’últim tram del riu Xúquer abans de desembocar a Cullera i integrava a tots
els seus habitants com a parroquians.
Fou aquesta, durant el segle XIII, la principal església de la
jurisdicció del castell de de Corbera i els demés temples depenien d’ella. Tot
va canviar al segle XIV. A una de les alqueries pròximes es va construir un nou
temple. Era Riola i l´antiga església de Sant Miquel passà a dependre d’eixa
nova parròquia. No obstant, la seua importància com a centre de pelegrinatge i
com a lloc on estava entronitzat el patró de la Vila i Honor de Corbera, Sant
Miquel, es va mantenir durant molt de temps.
El tipus de construcció i els materials emprats en la torre islàmica son
similars als que trobem al castell. Son murs de tapial de característiques
semblats als que veiem en la fortalesa. Pel que fa a l´església, en aquest
edifici s´utilitzen també materials de construcció senzills. Aquest temple es
correspon a les anomenades esglésies de reconquesta o gòtiques primitives, de
planta rectangular i pertanyent a una cronologia de transició entre el final
del romànic i el principi del gòtic.
SITUACIÓ I EMPLAÇAMENT DE l´ESGLÉSIA I DE LA TORRE DEFENSIVA DE SANT
MIQUEL
La torre i ermita de Sant Miquel estan
situats sobre un altre turó en mig de la plana, front al castell i Serra de
Corbera. Aquesta muntanyeta te una altura de 67´5 metres. La construcció
islàmica i el temple cristià queden localitzades a 39° 10' 326" N i 0° 21'
360" W. Les coordenades UTM son 30S 7 28 419 E i 43 39 279 N. Aquest pujol
està situat en el centre del territori que pertanyia a la jurisdicció castral
de la fortificació de Corbera. Te un gran valor estratègic i a la vegada,
l’edifici ací construït així com el propi castell es comuniquen visualment.
DESCRIPCIÓ
I ANÀLISI ARQUITECTÒNIC DE LA TORRE
ISLÁMICA I TEMPLE CRISTIÀ
L´edifici contigu a l´església te
una planta quasi quadrangular, sent els seus costats de 8´5 per 9´5 metres. Els
seus murs estan composats principalment de tabya, observant-se en ells
diversos elements ceràmics de diferents textures. Inclou un element de
maçoneria dipositat en l´arranc de l´angle posterior dret. Aquesta
heterogeneïtat es deguda a la superposició d´usos del mateix recinte i també a
les reparacions i reformes que al llarg del temps va sofrir l´edifici. Hem
d´assenyalar que l´ arranc d´aquestos
murs es produeix sobre la roca mare. Una de les façanes d´aquesta estança esta
alineada amb la principal de l´esgésia.
A l´exterior d´aquesta estança queden
restes visibles d´un mur que divideix aquesta construcció en dos sales
rectangulars i de dimensions similars, una anterior i altra posterior. Te un
grossor el dit mur de 0´5 metres. La sala anterior ala seua paret esquerra,
presenta una obertura. Encara que molt deteriorat s´aprecia un arc de
descàrrega natural. Aquesta porta que comunicava l´església amb aquesta altra
edificació es degué realitzar segurament quan es va alçar el temple cristià.
L´accés des de l´exterior esta ubicat, be al mur de la façana anterior o be al
lateral dret. La comunicació entre les dues sales interiors se va fer
mitjançant un forat o porta practicat en el nou diafragma anteriorment citat.
Els murs baixos d´aquest edifici tenen un
grossor diferent. Els laterals tenen un grossor de 0´5 metres, al igual que el
mur diafragma, mentre que els murs anteriors i posteriors presenten un gruix
major de 0´9 metres.
Davant açò deduïm que en la construcció
d´aquest edifici, que es va convertir després en casa de l´ermità beneficiari
que custodiava el temple cristià, resulta il·lògic que els gruixos dels murs
siguen superiors als de la pròpia església, sent aquesta amés un edifici alt i
de majors dimensions que l´habitatge de l´ermità. Pensem per tant que es tracta
d´una construcció anterior a l´església cristiana. El gruix i la composició
dels murs reafirmen el que diguem. A això hi ha que afegir l´aparent existència
d´un mur diafragma, com ja hem assenyalat i també l´evidència de que es tracta
d´una construcció anterior a l´esgléisa i es aquesta la que descansa i es
recolza en aquest edifici i no al revés. La planta i l´estructura de la pròpia
construcció i les dimensions de la mateixa son semblants a les típiques torres
de vigilància islàmiques que servien de recolzament visual a una fortificació
principal, com es aquest el cas amb el castell de Corbera. La torre va servir després
per construir allí la casa de l´ermità beneficiari que s´encarregava de
custodiar el temple de Sant Miquel.
L´església cristiana es de planta rectangular i de nau única. La seua
coberta era a dos aigües. Hui en dia no queden vestigis del sostre. La coberta
es podria haver realitzat mitjançant “corretjes” o elements semblants.
Ens referim a un tipus d´estructura triangular, generalment fabricada en fusta
i amb planxes que serveixen per sustentar una coberta. Així ens ho dona a entendre
les zones de descans que es disposarien, almenys en un número de dos, de tal
manera que dividiria el màxim tram de llarg a tapar com mínim en tres trams de
menors dimensions, sent així d´aquesta forma possible tapar totalment la
planta. Igualment, s´observen en els paraments interiors de major longitud,
quatre bandes verticals i paral·leles enfrontades dos a dos, on saprecia el
tractament superficial de realçament de les zones compreses baix l´àrea de
descans de les corretjes en forma de pilastres o pilars falsejats. L´element de
cobriment consisteix en teules corbes, degut a la gran quantitat de restes de
les mateixes trobades al lloc. Com
element decoratiu de la dita coberta han aparegut restes dels coneguts “socarrats”
que son peces rectangulars de ceràmica pintada i posteriorment cuita, típica
del període medieval.
A
l´interior de l´església, a la façana posterior, queden restes visibles del que
fou l´altar principal i tres esglaons. A uns 40 cm. del sol i a la part dreta
s´aprecia molt deteriorat, un forat de llum cegat i al seu costat un sèrie de
forats. Aquesta mateixa façana en la seua part exterior, arranca des d´un
nivell més baix que en l´interior. El mur aprofita l´orografia del
terreny.
S´observa tractament interior dels murs mitjançant arrebossada amb morter de calç. Hem de dir que existeix un
sòcol interior perimetral en els paraments anterior, posterior i lateral
esquerre. No així en el dret. La seua altura es irregular. Al remat inferior
dels sòcols, queden restes de tractament superficial de calç que es dona als
paraments i al sol. Al mur lateral esquerre, hi ha restes de pintura de
tonalitat roja. Es tracta d´algunes lletres gòtiques molt difuses pel seu estat
de conservació i que presumiblement rodejaria tota l´estança una franja en la
part superior dels paraments, on estaria pintada aquesta escriptura gòtica amb
un caràcter religiós.
Els
murs son de fàbrica diversa. Podem observar en ells la maçoneria en sec i la
construcció mitjançant el sistema de tapia amb pedra de replè, utilitzant per
la tapia el caixó d´encofrat.
Al mur
posterior on estava l´altar, s´observa un forat d´il·luminació abotzinat
invertit. Es va cegar mitjançant rajols massissos. Apareix un altre similar i
de dimensions menors a la part dreta de la dita paret. En el mur lateral
esquerre hi ha varis forats d´il·luminació també abotzinats invertits i cegats
amb rajols. Al mateix mur queda també cegada i inutilitzada una porta
d´accés que donava a l´interior de
l´església. Mentre, en el mur lateral dret, trobem un altre forat
d´il·luminació cegat i de les mateixes característiques qu´els anteriors. Amés trobem dos forats de pas, un a
l´exterior per la part dreta i altre comunica amb la construcció adjacent. En
el seu moment, els forats cegats foren recoberts amb una capa de calç.
La
façana principal esta situada en el mur anterior i esta rematada en la seua
part superior per una menuda espadanya de maçoneria molt deteriorada i que va
sofrir reformes al llarg del temps, molt provablement durat el període barroc,
ja que es veu en ella un reforç de rajoles massisses que disminueix el buit
original on estava col·locada la campana. S´accedeix a l´interior del temple
per eixa façana pujant cinc esglaons de pedra semicirculars, realitzats en
maçoneria i acoblats a la roca natural. En la grada més elevada ens trobem amb
l´entrada principal on s´alcen pilastres
que sostenen un arc de mig punt amb deu dovelles sense clau. Te aquest arc 1´5
m. de llum. Es varen utilitzar en la seua construcció pedres de maçoneria. A la
façana hi ha cinc mènsules
recolzades de pedra. Tenen forma de
ganxo. La seua missió es sostenir una biga que pertanyia al porxe. Aquestos cans
o mènsules estan disposats asimètricament el que es fa pensar que es va tenir
en compte la construcció a la que el temple esta adossat. L´angle esquerre de
la façana principal esta reforçat amb pedres de maçoneria, al igual que els
dels angles posteriors. No així l´angle dret de la mateixa.. Al seu lloc
apareix un badall en la construcció. Davant d´aquesta façana hi ha un mur de
contenció, construït en maçoneria en sec, que estructura un espai rectangular
al davant de l´edifici religiós. Front a la façana principal queden restes
d´una menuda bassa o aljub molt deteriorat.
La part dreta de la façana principal
de l´església esta adossada, a un altre edifici. El badall en l´angle situat a
la dreta de la façana del temple cristià, senyala el final de la construcció
adjacent. La línia que dibuixa el mur de la façana principal amb l´edifici
contigu esta deformada. No segueix per tant una línia de plomada, L´existència
d´aquest i altres badalls ens fa pensar
que la construcció d´aquesta part del mur no es contemporània a la construcció
de la resta de l´edifici religiós. Prova d´això es el badall que presenta la
façana principal al seu angle dret i del que ja hem parlat. Aquest es passant i al exterior queda
evidenciat que la façana i la resta de l´església es un adossat a una
construcció anterior.
En
aquest estudi mural tant de la torre com de l´església cristiana veiem i s´ens
presenta en l´estudi dels murs del temple unes evidències que cal tenir en
compte. El nexe d´unió entre l´església i la construcció que hi apareix al seu
costat, la torre convertida ara en casa de l´ermità, queda reflectit
perfectament en la façana davantera de les dos construccions, on ja hem
assenyalat l´existència de badalls i on hem aplegat a la conclusió, mitjançant
el seu anàlisi arquitectònic, que una part del mur de la façana principal no es
contemporani al de l´església i per tant el temple es va construir adossant-se
a una construcció anterior. Ara bé, hi ha que senyalar que en la façana anterior dels dos edificis
s´obseva que el material emprat en aquestos murs es idèntic, files de pedra de
maçoneria en sec. Cabria pensar que aquestes files de maçoneria servirien per i
anivellar el terreny degut a l´orografia de la muntanya, com ocorre en el
castell de Corbera i on després es va alçar el llenç mural amb el sistema de tabya.
De totes maneres, l´altura de la construcció del mur en maçoneria es
excessivament alta si realment sols tenia la pretensió d´anivellar el sol.
Observant que el mur del qual estem parlant veiem que es igual, com hem vist
ha, al de la cara davantera de l´edifici contigu. Això ens porta a pensar que
es corresponen en la mateixa època i que l´església es posterior al mateix. Si
això es així, l´església no sols fou adossada
a un edifici anterior i paregut en dimensions a una torre de vigilància,
més bé tindríem que plantejar la hipòtesis de que el temple cristià fou bastit
aprofitant també les restes que encara quedarien visibles d´una construcció
anterior i no sols d´una torre de vigilància musulmana, sinó d´alguna cosa
més.
PATOLOGIES
MURALS
De
l´esudi patològic realitzat de tots els murs es desprèn que en gran part dels
llenços murals ha desaparegut el lluït als agents atmosfèrics, sobre tot a
l´acció de l´aigua i la humitat que ascendeix fins els murs per capilaritat. En
moltes parts es veu clarament com l´erosió ha aplegat a l´argamassa i a les
roques que conformen la tapia. Això fa que les dites pedres es desprenguen i
apareixquen forats, el que pot produir també el despreniment de blocs majors,
dels murs fabricats amb el sistema de tapia.
Al no
existir la coberta, els murs queden desprotegits en la part superior. L´aigua
de pluja acaba filtrant-se i això produeix una acceleració del procés d´erosió.
Al mancar d´un manteniment constant de l´edifici, les reparacions a que fou
sotmès al llarg del temps es troben ara afectades i això ha ajudat a empitjorar
l´estat de degradació del mateix.
L´anidació de petits animals i el
creixement sobre els murs de plantes, ajuden també al deteriorament d´aquestos
i per tant de l´edifici.
A la
façana principal, l´arc de l´espadanya
ha desaparegut i les pedres de maçoneria del costat dret també, el que
decreix a la meitat el grossor del mur. Al mateix temps, hi ha que assenyalar
el perillós badall que ha aparegut entre l´adossat de l´església i la construcció
contigua. Desaparició amés de les pedres semicirculars que configuraven els
esglaons d´accés a la porta principal. Al costat esquerre de la façana
principal, la primera pedra de maçoneria, la qual tenia per missió reforçar el
citat angle no es troba en dit lloc. Al mur lateral esquerre de l´església s´ha
produït l´aparició de nombroses fissures que agreugen l´estat del mur. A la
façana posterior, la cara externa de la mateixa esta completament llavada. El
lluït ha desaparegut per complet. El mur s´obri perillosament fins l´exterior i
el seu enderroc es imminent. Es necessari que es faça una intervenció que evite
l´enderroc, apuntalant el mateix. La façana dreta te restes del que foren dos
portes. Aquestes ja no existeixen. El mur, en la seua part exterior, presenta
una fissura totalment recta i vertical. Una altra fissura que diferència les
dos edificacions fa perillar el mur. A l´interior d´ambdós edificis hi ha hagut
corriments de terra, com conseqüència de
l´afany espoliador de gent insensible amb el patrimoni històric. Desaparició de
la volta que tapava l´aljub, situat a l´exterior, front a la porta principal.
Pel que respecta a la torre o casa de
l´ermità beneficiari, dels seus quatre murs i el del diafragma que esta a
l´interior, sols es conserva i en mal
estat el que esta compartit amb l´església, que correspon a la façana dreta de
la mateixa. Dos d´aquestos murs han desaparegut per complet. Son els que miren
al mar. Únicament son visibles els fonaments i alguns pocs centímetres dels llenços
murals. Al mur posterior s´ observen vestigis dels metxinals que sostenien les bigues de la casa de
l´ermità. Queden reses visibles de nombroses reformes portades a cap en
aquestes estances. En elles es veuen restes de calç. Del mur anterior contigu a
la façana principal de l´església sols queda en peu una franja del mateix en
forma d´angle i també es conserva la fonamentació. El parament esta afectat per
les patologies generalitzades, com son la pèrdua del lluït i l´eroció de la
tapia entre altres coses1.
BREUS APUNTS HISTÒRICS
La importància estratègica del lloc queda demostrada per les troballes
arqueològiques. Així, en aquest pujol hi ha un jaciment prehistòric que pertany
al període del Bronze Valencià. Es tractaria d´un poblat del Bronze Inicial i
corresponent a la segona fase, anomenada fase B, segons A. Martinez2. Quedaria datat entre el 1700 i 1600 a. C. Aquest tipus de poblats,
situats en llocs alts i privilegiats, dominaven les rutes de pas i les terres
fèrtils circumdants. Aquest assentament esta relacionat als naixements de
fonts, cursos d´aigua natural i terrenys de marjal pròxims. Amés, esta situat
sobre una muntanya al mig d´una extensa plana apta per al cultiu de cereals.
Cabria pensar que el naixement del poblat sobre aquest turó més relacionat amb les terres de cultiu que
en la necessitat de comunicació visual amb altres poblats propers a aquest,
encara que es veritat que des de aquest lloc la visibilitat es excel·lent.
S´ha plantejat alguna vegada que el lloc
estaria relacionat a un culte ancestral, a una divinitat natural i que a la
vegada tindria que vore amb el naixement d´una font d´aigua o brollador proper.
Es veritat que aquest lloc se l´ha vinculat com un santuari o a la vegada lloc
màgic. L´arribada de distints pobles amb la seua pròpia cultura i religió
hauria significat una superposició de tradicions culturals i com no, religioses
en aquells mateixos llocs on antany es rendia culte a una divinitat ancestral.
Si això fora cert, aquest edifici hauria sofert una evident transformació
motivada per necessitats religioses en distintes èpoques de la seua historia.
Pareix que aquest seria el cas pel que fa a Sant Miquel de Corbera i al
jaciment que estem estudiant. De totes formes, veritat es que no tenim cap font
documental que corrobore el que estem plantejant. Solament la trobem al període
cristià, després de la conquesta al segle XIII. Tindrem que esperar per tant al
que diga l´arqueologia.
Pensar en la superposició d´un edifici religiós en el cas de Corbera, en
un principi no es descabellat. Quan el rei Jaume I va conquerir aquestes terres
manà que la parròquia de Corbera es construira al cim d´una muntanya al nord
del castell i on el rei diu: “...illud podium qui est castrum de
Corbera ad construendum ibi ecclesiam...” El terme “podium” com diu Lopez Elum
(2000), en llatí medieval suggereix d´una edificació prèvia. Segons el nostre
anàlisis arquitectònic, es certa l´existència d´una o més construccions
anteriors en eixe mateix lloc. Per Andreé Bazzana (1992) l´església de Sant
Miquel esta construida aprofitant les restes d´una antiga mesquita islàmica.
Una estança rectangular d´una sola nau, sostre a doble vessant, el material
emprat en la construcció dels murs, sobre tot els de la sua base i lateral dret
i a més la presencia d´una menuda bassa davant de la porta principal i
l´orientació del propi edifici, ens fa pensar en que realment estem davant
d´una mesquita fortificada i on junt aquesta i formant part del mateix edifici
hi existia una torre de vigilància. Si aportem les dades que ofereix Castelló i
Baylach (1957) on en la seua visita a aquesta església realitzada el 1965, ens
descriu la presencia d´una porta amb reminiscències àrabs que te accés a
l´esxterior mirant al mar i que un desaprensius la destruïren, tal i com afirma
l´autor, es bastant creïble del dit santuari musulmà bastit a la seua vegada
sobre una altra construcció anterior. Ara be, hem parlat en l´apartat de
l´anàlisis arquitectònic d´una torre de vigilància de recolzament a la
fortalesa de Corbera. Ací realment entrem en un dilema. Amb seguretat sabem
certament d´una construcció anterior a la conquesta cristiana, molt
probablement del període islàmic, encara que no es descarta una altra anterior.
El que ja no esta tant clar es realment quina va ser la funció real del edifici
allí bastit. Pensem que en realitat es tracta d´una torre de vigilància, encara
que amb anterioritat a la mateixa o contemporània a ella hi va haver un
santuari musulmà. El que si que es pot afirmar es que de ser així, aquest
estaria fortificat. El canvi d´us que se li dona a un edifici, de militar a un
altre religiós es dona també en el mon musulmà. No es la primera vegada on
s´han identificat antigues torres convertides posteriorment en tombes de santonts.
Podríem plantejar-nos un edifici, que pel moment desconeguem, que podria
combinar unes estructures militars i una espiritualitat, també militar. Es
difícil realment plantejar la coexistència d´ambdós hipotètics edificis, l´un
militar i l´altre religiós o que tots dos foren una mateixa cosa, com
aparentment ocorre en el temple cristià, que te dos funcions, una religiosa i
una altra militar, tractant-se per tant d´una església fortificada, com veurem
mes endavant.
Durant el període musulmà el castell de
Corbera formà part d´una xarxa castral relacionada amb el sistema defensiu de
l´època. El districte castral pertanyent a aquest fortalesa, englobava un ampli
territori que estava ocupat per petites comunitats o alhames. Davant els
avatars polítics i militars del moment es va erigir a Corbera un castell en
altura. A tot això havia que afegir les incursions protagonitzades pels
cristians del nord que penetraven en terres dels musulmans, el que aconsellava
també la protecció darrere d´un recinte fortificat. La missió d´aquestos “castrai”
o “husun” en altura com el de Corbera, era la d´exercir un control sobre
el territori i en relació a una ret castral superior, ajudant-se en cas
necessari de torres de vigilància per una major visió i control de l´espai
possible. Si alguna part de la fortalesa principal tenia problemes de
visibilitat, la solució consistia en construir una torre en un lloc prop que,
fent d´ulls del castell, pogueren els que allí estaven comunicar qualsevol
novetat, per exemple mitjançant senyals de fum, amb espills per el dia i fent
foc per la nit, resolent així la situació. Aquestes torres podien ser de fusta
o be d´obra. La funcionalitat de les mateixes es clarament militar. A la zona
del Sarq al –Andalus, a la part oriental de la Península Ibèrica, algunes
d´aquestes torres foren manades bastir per l´aristocràcia local al segle XII.
Es defenien així del perill que va ocasionar en eixe moment l´arribada dels almohades
integristes procedents del nord d´Àfrica que minaven el poder per l´èlit
musulmana local. L´emplaçament d´aquest tipus de torres en un territori
transmetr ràpidament qualsevol novetat en poc temps. Altre tipus de torres
similar a aquestes però, situades a la plana estaven íntimament lligades a les
alqueries ubicades prop de les mateixes. Tenien en aquest cas una doble funció:
la de vigilància i una altra econòmica, fent la funció de magatzem on els
camperols guardaven els productes del camp. Tenim constància de la “ Torre
Colomer” de la pobalció de
Fortaleny, hui en dia desapareguda, situada junt al riu Xúquer, frontera
natural entre els dominis dels castells de Corbera i Cullera o la de Llaurí, on
dintre d´una casa particular es conserva una estança que be podria formar part
de la mencionada torre d´eixe lloc. Ambdues poblacions formaven part del
districte castral i jurisdiccional de Corbera. Lámtic campanar de l´església de
Riola pareix ser una d´aqueste torres que hem assenyalat.
Un castell de la importància com ho era
el de Corbera i amb un gran valor estratègic, no es podia permetre tindre un
punt cec de visibilitat que posara en evidència la seua defensa. Precisament
per evitar aquesta falta visual que el castell tenia per la part de ponent,
degut a que una muntanya més alta, la de “Carles”, eliminava qualsevol
contacte visual, es va optar per la solució més lògica, aprofitar les restes
d´una construcció anterior situades al mig de la plana en un turó i construir
allí una torre. Es convertia així en un punt estratègic que estava sobre una
altra muntanya situada al nord de la muntanya on estava la fortalesa de
Corbera. Aquesta torre amés estava
emplaçada just al centre del terme dels dominis jurisdiccionals del castell.
Pensem també que dalt de la muntanya de “Carles” hi hauria una altra
torre aprofitant que aprofitaria les restes de l´antic poblat que hi havia en
eixe lloc i on es conserven parts d´una muralla, encara que en aquest cas seria
una construcció efímera o siga, de fusta, però podria haber sigut de pedra..
Seria mes bé una atalaia on la seua única funció seria la de vigilància, mentre
que la de Sant Miquel a part de la seua tasca vigilar servia també de refugi.
Durant l´Edat Mitjana, a partir del segle XIII i després de la conquesta
cristiana, eixe mateix lloc seguia sent estratègic. Per eixe motiu havia estat
edifica allí com hem dit anteriorment, una torre de vigilància islàmica junt a
altres dependències. Ja hem vist la mancança visual que presenta el castell de
Corbera per la part de ponent, degut a la presència d´una muntanyam la de
Carles i que dificultava la comunicació amb la madina islàmica d´Alzira,. Esixe
es un dels motius pel qual es decidira la construcció de l´esmentada torre en
aquest pujol.
La conquesta cristiana del territori
valencià al segle XIII, fou un passeig militar a causa de la desastrosa
situació de descomposició en que es trobava el regne almohade de València. La
conquesta del sud del Xúquer es dugué a terme entre 1239 i 1245. Al 1241
començaren ja a assentar-se el primers pobladors cristians a les terres del
castell de Corbera3. La repoblació
d’aquestos llocs fou complexa i lenta. L’ocupació militar va provocar la
destrucció de les estructures pròpies de la societat musulmana, la qual fou
substituïda per un nou sistema social que va nàixer arrel de la conquesta militar
catalano-aragonesa. Les donacions que el rei Jaume I feu als colons originà
conflictes entre els repobladors i els musulmans que s’havien quedat a viure en
les terres conquerides, provocant tensions entre les dues comunitats. Acabaria per produir-se una revolta musulmana
cap al 1247 i 1248. A les terres del Xúquer es va decidir expulsar els
musulmans, encara que tots no s’en anaren i es dugué una política repobladora
de nous colons cristians4.
Majoritàriament, a les terres del castell de Corbera, els pobladors que
vingueren a assentar-se foren originaris de Catalunya. Així ho podem observar
al “Llibre del Repartiment del Rei Jaume I”5
i altres documents posteriors. Trobem noms com Sanç Pereç Noalles, Eiximén
Tovià, Guillem i Ramón Barri, Pere que era natural de Girona, Guillem Almozari
i altres ballesters que eren de Tortosa o Raimón de Rocafull de Perpinyà6 i que es va convertir en el primer
alcaid del castell de Corbera. Alguns del molts repobladors no aplegaren a
establir-se en aquestos llocs encara que posteriorment en vingueren de nous,
com per exemple famílies catalanes que en un primer moment s’havien establert a
Moncofa7.
No obstant hem de dir també que vingueren pobladors d´Aragó i també a la
Ribera Baixa del Xúquer trobem a navarresos, castellans i valencians.
Amb la creació del nou Regne de València,
una xarxa de parròquies va escampant-se i distribuint-se per tot el territori. Els minarets de
les antigues mesquites son substituïts
per campanaris. Aquests temples islàmics,
que no sols eren centres espirituals, sinó que vertebraven la vida econòmica de
la comunitat islàmica, van ser substituïts per esglésies, les quals passaren a
complir el mateix paper que abans tenien els llocs musulmans destinats al
culte, fet que ajudava a anar estructurant administrativament el territori.
Ara, les esglésies jugaven una tasca important en el recent creat regne cristià
de València.
Al 1241 el rei Jaume I pretén fundar noves esglésies al seu nou regne i
el 1245 te el propòsit de construir-ne una a Corbera8.
De tota manera caldrà esperar fins el 1248, any en que el rei signarà un
document nomenant rector de Corbera a Fra Bernat Oller i encomanant-li la
fundació de la primera església cristiana de Corbera. La donació d’una muntanya
situada al nord del castell i d’unes terres fou concedida aquest frare a
perpetuïtat, no podent ser venudes les mateixes ja que devien quedar sempre per
ús i servei d’aquesta església9. El
document original de la fundació es va perdre i això va obligar al nou prevere
Bernat Oller a tindre que demanar al monarca el 1276 una còpia del mateix.
El monarca va ordenar que l´esmentada església es construira sobre un “podium”.
Aquesta paraula en llatí medieval ve a significar l´existència d´unes restes o
construcció anterior. De tota manera, l´edifici cristià es una construcció de
nova planta amb les característiques típiques de les primeres esglésies
denominades de conquesta. Esta clar que l´obra es va fer i així ho hem vist,
sobre les restes d´una edificació anterior o aprofitant part de la mateixa.
L´accepció del significat “podium” en el terme que estem emprant, segons
López Elum no el suggereix únicament el document en qüestió, també
l´emplaçament de l´edifici.
Ara al igual que abans les mesquites, com ja hem dit anteriorment, la
nova església, la parròquia rural, era l’element cohesionador i unificador de
les diverses alqueries escampades per tota la zona d’influència del castell i
impregnava a tots els seus habitants com a parroquians. La parròquia era el
centre social i religiós de la comunitat
cristiana que residia al terme del castell. Allí en aquest temple, s’elegien
els representants de l’esmentada comunitat. Per tant, aquestes societats
camperoles gravitaven al voltant de la seua església local.
El temple de Corbera fou consagrat baix l’advocació del defensor de
l’Honor de Déu, Sant Miquel. La importància d’aquesta església en els primers
anys de domini cristià fou gran ja que era una de les de major recaptació
impositora, tant reial com eclesiàstica dintre de la nova diòcesis llevantina i
era a més la principal dels dominis del castell sent coneguda com parròquia de
Corbera.
Aquest tipus de construccions son esglésies bastides de forma simple
bastides amb rapidesa, ja que es pretenia quan abans millor, crear i consolidar
una xarxa de parròquies, en aquest cas rurals, que permeteren una ràpida
cristianització de les terres valencianes, ser un element com ja hem dit
unificador i que ajudara a l´administració pública a més de la seua funció
religiosa. A la Ribera del Xúquer tenim
alguns exemples de esglésies o ermites les quals feien aquesta mateixa funció
tant administrativa com religiosa. A Cullera tenim el cas de l´Ermita dels
Sants de la Pedra, A Sueca la Muntanyeta dels Sants o a Carcaixent, el cas més
semblant al de Corbera, tenim l´Ermita de Sant Roc, antiga parròquia del
despoblat de Ternills. Fora de la nostra comarca destaca l´església de Sant
Feliu de Xàtiva, construïda sobre les restes dels edificis de l´antiga seu
episcopal de la ciutat. També trobem la de la Sang de Llíria, així com
també una altra a Sagunt, l´església del Salvador, bastida el mateix any
que la de Corbera, el 1248. Son totes aquestes unes mostres mes
meridionals del nomenat art romànic final de transició al gòtic. La tipologia
constructiva de totes elles es la coneguda com esglésies de conquesta o
protogòtiques que naixen de la necessitat d´erigir un petit temple sense molts
problemes constructius . Son edificis senzills de planta rectangular i d´una nau, sent la capçalera de les mateixes
plana. L´armadura del sostre es de fusta i
la coberta a dos aigües.
Jaume I assignà un rector a cada
parròquia. En el cas de Corbera part de l´edifici de culte la donació comprenia
les habitacions necessàries per l´habitatge, així com una casa i terres.
A partir de 1320 aquesta primera parròquia construïda pels conqueridors
cristians deixà de ser l’església principal de les terres dels dominis del
castell de Corbera. A l’Alqueria de Riola es va edificar un nou temple que es
va consagrar baix l’advocació de Santa Maria de l’Ascensió La parroquialitat de
Corbera passà de Sant Miquel a la veïna alqueria de Riola ja que allí s´havia
edificat un nou temple i així, passà a convertir-se aquesta última en la parròquia
més important dels dominis del castell10.
Riola pertanyia a la jurisdicció i terme general de Corbera. Es trobava situada
a la vora del riu Xúquer, lloc on majoritàriament hi havia cristians vells i
amés la població estava situada a la plana i no a una muntanya. A partir d´eixe
moment era a Riola on es va ubicar el “Consell de la Vila de Corbera” i també
la nova parròquia. Els motius pel qual es va decidir el canvi d´ubicació de la
parròquia de Corbera de Sant Miquel a Riola ho desconeguem. El nou temple
erigit ara a Riola baix l´advocació de Santa Maria de l´ Assumpció es va
convertir a partir d´eixe moment en la parròquia de tot el terme del castell i
lloc de Corbera. L´església de Riola tenia ara les competències que antany
tenia la de Sant Miquel i era allí on es reunia el “Consell de la Vila de
Corbera”. Pensem que els motius els quals es va decidir el canvi de lloc de la
parròquia de Corbera esta relacionat amb el mestissatge de cultures i religions
que es donava a Corbera i no al lloc de Riola que tot i pertanyent al domini de
la fortalesa sols hi havia estat repoblada per cristians. No així el lloc de
Corbera que a part de ser una zona militar posseïa una comunitat mixta tant de
musulmans con de cristians. Corbera s´havia convertit en vila reial per ordre
de Pere III el 1280. La vila poc a poc anava consolidant-se i per això, el 1321
els seus habitants li demanen al rei Jaume II que les celebracions del Consell
de la Vila es feren en al lloc de Corbera i no a Riola però, el rei desestimà
aquesta petició. Al 1326 Corbera ja tenia Cúria, notaria i església. Totes les demés alqueries, Corbera,
Fortaleny, Polinyà o Llaurí entre altres, tenien també la seua nova església
encara que depenien de la de Riola que ara ostentava la jurisdicció
eclesiàstica sobre totes elles, com abans ho havia sigut Sant Miquel de
Corbera. La pròpia fortalesa tenia una església ja que abans, a finals del
segle XIII es va fundar la vila reial cristiana de Corbera dintre de l’albacar
del castell11 i poc després baixaria
a la plana i allí mateix es va construir també una nova església12. Si Sant Miquel, abans era l’església
que aglutinava a tots els habitants cristians de les alqueries que pertanyien
al castell, ara resultava molt llunyana de totes elles, excepte d’Othos que estava
als peus de la seua muntanya13. Totes
les alquèries tenien ja el seu propi temple per a l´ oració. No tenia cap
sentit per tant que Sant Miquel fora el temple principal.
El 1418 la “Baronia de Corbera”
es integrada al “Reial Patrimoni”14 a les Corts que el rei Alfons el Magnànim va
celebrar a València va atorgar a aquesta baronia el títol de “Vila i Honor
de Corbera”. Joan Mercader “Batlle General” era el màxim
representant del poder reial en València. L´abril d´eixe mateix any es va apropar
a la baronia per prendre possessió del nou domini de la Corona i prendre
jurament de fidelitat i homenatge al seu nou senyor per part dels vassalls que
residien en aquesta senyoria15. Es a
partir quan es decideix la creació d´una nova municipalitat o “alhama” que deuria d´estar ubicada al lloc de
Corbera, junt al castell16.
La documentació medieval i moderna ens
parla d´alguns conflictes amb els musulmans residents a la “moreria de
Corbera” i els cristians d´aquestes terres. Així per exemple, el monjos del
veí monestir de Santa Maria de la Murta d´alzira, es queixaven dels
robatoris que aparentment feien els
musulmans de Corbera en les seues ermites de la vall17.
No existeix cap document pel moment, que parle de robatoris que haja
pogut sofrir l´església de Sant Miquel. Es curiós observar per una altra banda
com als llenços murals trobem molt deteriorades i en molt casos cegades,
aspilleres situades a diferents altures i paregudes a les que hi trobem a la
fortalesa de Corbera. Les fonts documentals no ens parlen en cap moment de la
necessitat de fortificar aquest recinte sagrat. No obstant, no oblidem que del nostre anàlisi arquitectònic deduïm
la existència d´una torre de vigilància musulmana. Com ja hem assenyalat, al
segle XIII varen ser aprofitats els seus
murs per a la construcció del nou edifici religiós cristià i la casa de
l´ermità beneficiari. Pensem per tant, que be siga per problemes
d´enfrontaments de caràcter local entre les dos comunitats existents a la
Baronia , cristians i musulmans o per altra banda, la necessitat de protecció i
defensa d´aquest lloc motivat per conflictes armats, sobre tot al XVII durant
la Guerra de les Germanies, el temple va tenir que fortificar-se. Màxim si la
seua ubicació entre marjals i aïllat, feien necessària buscar una solució per a
la seua pròpia protecció o defensa. Per últim, no oblidem que la situació
d´aquesta muntanya on es troba l´església, es primordial i es un punt
estratègic important a l´hora de controlar un territori i de ajudar a la
deficiència visual que com ja sabem tenia per la part de ponent el castell de
Corbera. Per això, cabria pensar que l´edifici religiós tenia per suposat, com
missió principal la religiosa però, mai va deixar de tindre una funció militar com ho va tenir antany. Es per això pel que
amb tota seguretat ens trobem davant de les restes del que fou una església
fortificada.
L´antiga església de Sant Miqueñ es
converteix a partir del segle XIV en capella o ermita depenent de la nova
església del castell construïda a Riola i on queda instituït un “benefici
eclesiàstic”. La institució d´aquest “benefici” comporta algunes càrregues votíves. Un
clergue s´encarregava del culte i el seu
benefici passa a dependre de la jurisdicció eclesiàstica de Riola18.
Després dels espectaculars progressos de
l´economia occidental durant els segles XII i XIII, al segle XIV s´entra en un
període de depressió generalitzada. Fa aparició una forta crisi i amb ella la
pesta, les guerres i la fam, junt amb la pobresa. Totes aquestes calamitats
provoquen canvis en la mentalitat de les gents. Hi ha un sentiment de
culpabilitat permanent i es pensava que Déu infringia aquestos càstigs a causa
de la infidelitat que regnava i la
immoralitat. Davant de tot açò va sorgir
una nova espiritualitat plantejant-se a la vegada la necessitat d´una nova
evangelització pel que feia a les classes populars. En la mentalitat d´aquestes
gents del segle XIV estava molt arrelada i present la presència de la mort. En
vida s´havia de preparar tant el cos però sobre tot l´ànima per al moment en
que el creador Déu reclamara aquesta gent
a la seua preesència. Tota aquesta forma i manera d´espiritualitat, tota
aquesta concepció religiosa, esta present en misses que s´oferien per als
difunts, ja que aquestes servien per ajudar a l´ànima a trobar-se en gràcia
davant la presència de l´omnipotent tot poderós. Per un altra banda, augmentava
la vida eremítica ja que es pretenia així purgar les faltes i els pecats
comesos per un mateix o els del mon sencer i
poder aplegar com cal a la vida eterna.
Sant Miquel de Corbera es va convertir en un
important centre de peregrinació. Des de la seua fundació i a pesar de
convertir-se en ermita beneficiaria depenent de Riola, el temple de Sant Miquel va actuar com a lloc
de pelegrinatge i devoció. Tenim constància documental de diverses donacions
testamentàries a favor del sant Arcàngel. Al 1311 Na Beatriu, vídua de Perpinyà
Jaspert de Sueca, atorga testament davant Maimonides Perri i entre altres
llegats deixa diners per a la devoció de Sant Miquel de Corbera19. Na Jacma que residia a l’alqueria de
Benatzir , testa a favor de Sant Miquel en 1332 davant la notaria de Bernat
Costa.20 Sanxa
viuda de Joan Perez testa també a favor d´aquesta ermita el 134321. En 1362 Pere Martí deixa diners par
l´obra de Sant Miquel22.
Guillamona Líbia de la població de l´Alcudia i viuda de Joan de Corbera
lliurava dos sous per l´ermita de l´arcàngel el 137123. Pere Auger i Caterina Riera de
Cullera feien testament a vavor de l´ermita de Corbera lliurant “...duos solidos...” en 137524. En eixe mateix any testa a favor del
dit temple Guillem Mateu de Casteló de Xàtiva25.
Sanç Peris de Sueca mana fer un legat piadós a l´obra del sant arcàngel de
Corbera en 137926. El 1390 Arnau Mir
testa també a favor de Sant Miquel27.
Ja al segle XV Antònia, viuda d´Antoni Çafabrega i veïna d´Alzira, deixa diners
a Sant Miquel en 140328. Pere
Puig testa davant el notari Bertomeu Octavi a favor de Sant Miquel de Corbera
el 140629. Gostança d´Alzira, muller de
Berenguer Serra ho fa també a favor de Sant Miquel de Corbera el 140830.
El beneficiari que
s´encarregava de la custòdia de l´ermita així com de complir uns altres tipus
de càrregues votives era l´encarregat també de tot el relacionat amb la celebració
de misses i aniversaris que després quan es realitzava una visita pastoral
tenia que quedar reflectit i previst el seu compliment. En 1347 el bisbe Ramón
Gastó concedeix al regent de la capella Pere Teresa llicències per efectuar
vendes en benefici de l´ermita, sent capellà de la mateixa LLorenç de Bonaver31.
Durant els segles XIV, XV, XVI i XVII tenim algunes noticies també de sacerdots
que temien cura i regentaven el temple. També al segle XVIII.
El
1570 Francisco de Guisa era l´ermità de
la capella de Sant Miquel, mentre que el titular del benefici instituït era Pere Pujaçons. En
aquell mateix any el visitador diocesà Miguel Espinosa feu una visita pastoral a Riola i per
consegüent sabem d’aquella visita que l’Ermita de
Corbera, la de Sant Miquel tenia una renda anual, una vinya i terra campa32.
El càrrec d´ermità era exercit per
persones amb pocs recursos econòmics. Devien ser naturals d´alguns dels pobles
de la Baronia de Corbera. A la mort d´un ermità es presentaven les sol·licituds
davant l´Ajuntament per ocupar la vacant en el càrrec d´ermità33.
Es a partir del segle XVIII quan tenim més noticies documentals d’aquest
antic edifici. Resulten interessants les noticies que trobem sobre aquest
temple ja que ens donen a conèixer la seua funció dintre de la religiositat
popular i ens permeten esbrinar el caràcter agrari del culte a Sant Miquel de
Corbera.
El sant Arcàngel era el protector de
les terres i collites dintre del terme general de la “Vila i Honor”, al qual
s’emparaven els camperols per tal de que evitara calamitats que feren malbé les
collites34.
Per que el temple eremitic estiguera en excel·lents condicions era
necessari portar a cap obres de
manteniment per deixar-lo en condicions òptimes. De les despeses de les
reparacions s’encarregava el govern municipal35.
En 1754, com a conseqüència del
nomenament d´un nou ermità, es va fer un inventari dels bens mobles de
l´interior de l´ermita. Pren possessió del càrrec com, nou ermità Vicent Martí,
veí de a població de Riola36.
Es també entre la segona meitat del
segle XVIII i els primers anus del segle XIX quan trobem major informació sobre
les despeses ocasionades en la celebració de la festivitat del patró de la
vila, Sant Miquel.
El culte a l’Arcàngel es feia en la
pròpia ermita i on una vegada a l’any, l’Ajuntament de la vila sufragava les
despeses de la festa. L´oficiant principal era el rector de Riola. Un
predicador d´alguns dels convents de la veïna ciutat d´Alzira era invitat per
participar en la cerimònia religiosa37.
Abans de la festivitat, el pregoner oficial transmetia als pobles que formaven
la “Vila i Honor” la decisió presa per la Sala Capitular de celebrar festa a
Sant Miquel i la data en que tindria lloc. Eixe dia, els fidels i devots del
sant s´apropaven en romeria fins l´ermita per escoltar Missa i rendir culte al
seu benefactor espiritual.
El 1836 assistim a la desintegració de la Baronia de Corbera. Els pobles
que la formaven, Riola, Fortaleny, Polinyà i Corbera, crearen una Junta de Divisió de Termes i Separació dels
Drets i Rendes de l’extinta “Vila i Honor”, constituint-se finalment en
ajuntaments propis i independents38. Amb
la partició dels termes, Sant Miquel entrà a formar part de Corbera, encara que
seguia depenent de la jurisdicció eclesiàstica de Riola, al igual que l´altra
ermita situada a Polinyà dedicada a Sant Bernabeu. Algun temps després, Pascual
Madoz senyala que aquest edifici es trobava ja en estat de runa avançada39.
El 1847, un desconegut cridà a les portes
de la casa rectoral de la localitat de Corbera i va dipositar el sant Arcàngel
portat des de l’Ermita, ja que segons ell, les portes del temple estaven
obertes. Informant el rector de tot això al consistori municipal es va acordar
que la imatge fora dipositada a l’església de Corbera i allí va estar fins que
fou destruïda en la guerra de civil l’agost de 193740.
L’edifici religiós quedà abandonat i arruïnat. Molt prompte Ermita i
muntanya passaren a ser de propietat particular. El lloc fou adquirit per un
burgès acomodat d´Alzira, En Eduardo Solanich i Dolz41. Antonio Esteve, corresponsal al
servei de Roc Chabás per a la revista “El Archivo” comenta l´estat de
destrucció de l´ermita42.
El cop de gràcia que va accelerar la
destrucció de l´ermita i la seua muntanya i el seu entorn mediambiental i paisatgístic fou que la
muntanya va servir de pedrera a partir de la meitat del segle XX.
Amb el pas del temps, els veïns de
l’extinta Baronia de Corbera perderen consciència de l’existència d’una part
important del seu patrimoni i de l’Ermita ningú es va enrecordar. Va quedar sol aquest venerable
temple i les restes de la torre defensiva rodejats de marjals i tarongers,
abandonats i destruïts. Tot i això, resisteix orgullosa aquesta ermita i la
seua torre el pas desafiant del temps. Del seu sant protector tots s’oblidaren.
La que durant molt de temps fou guia dels primers cristians, vinguts aquestes
terres després de la conquesta per part del rei Jaume I, va quedar sotmesa al
més profund i absolut oblit.
CONCLUSIONS
La importància estratègica de la muntanya
situada al nord del castell de Corbera, sent també un lloc d´excel·lent
visibilitat, comunicació i control de l´entorn, va ser motiu més que suficient
per construir allí una torre de vigilància islàmica que servia d´ajuda i defensa de la fortalesa de Corbera, la qual
a pesar de la seua importància estratègica mancava i tenia deficiència visual
per la part de ponent. Aquest problema era solucionat amb la torre esmentada situada a la muntanya
de Sant Miquel.
Encara que després de la conquesta cristiana i construïda l´església,
aquesta als seus llenços hi trobem restes del que varen ser forats de llum en
forma d´aspilleres, situats a dos altures i abotzinats cap a l´interior. Això ens fa pensar en una funció defensiva, sent
aleshores també una església fortificada.
Per
una altra banda, aquest lloc ha estat sempre vinculat com lloc màgic on molt a
prop hi ha una font d´aigua i convertint-se en
un centre religiós. Dels anàlisis arquitectònics i arqueològics que hem
fet, deduïm que a part d´una torre militar en temps dels musulmans pensem en
que hi havia alguna construcció de caràcter religiós i que el nou temple
cristià quedaria ubicat en un lloc on hipotèticament hi havia hagut un culte
anterior.
El
temple cristià fou bastit adossat a les restes d´una edificació anterior.
Dedicat a Sant Miquel, fou el
primer edifici cristià edificat als dominis del castell de Corbera poc després
de la conquesta d´aquestes terres per part del Rei Jaume I. Nous repobladors,
catalans sobre tot i també aragonesos, s´establiren a la plana, a les alqueries
que pertanyien a la jurisdicció de la fortalesa
i necessitaven un lloc de culte.
Al nord de la muntanya del
castell i sobre les restes d´una construcció anterior, es va edificar un temple
cristià, que fou la primera església i la principal. Fou dedicada a Sant Miquel
i amb el pas del temps va ser centre de pelegrinatge i de gran devoció en tota
la comarca de la Ribera.
Aquest es un edifici que correspon a un
estil de transició del romànic al gòtic, conegut com temple o església de
reconquesta o d´estil gòtic primitiu, de fàbrica senzilla i sense greus
problemes constructius.
La
jurisdicció eclesiàstica de la nova parròquia de Corbera passà a principis del
segle XIV de Sant Miquel, situada junt a l´alqueria d´Othos a una altra que era
Riola. El temple passà a ser ermita beneficiaria. Posteriorment i tot i
pertànyer a la jurisdicció de la parròquia de Riola, acabà sent custodiada pel
govern municipal. Un ermità beneficiari s´encarregava del seu manteniment.
A partir del segle XIX, amb la
desintegració de la Baronia de Corbera, l´edifici acabà per ser abandonat i va anar
destruint-se amb el pas del temps. Així ha aplegat fins els nostres dies i
lamentablement si no se li posa remei, Sant Miquel de Corbera serà un monument
a punt d´oblidar.
BIBLIOGRAFÍA
AZZUAR
RUIZ R.: Fortificaciones y Castillos de Alicante. Alicante, Publicaciones de la
Caja de Ahorros Provincial de Alicante, 1991.
BAZZANA
A.; GUICHARD P.: “La sociedad musulmana
valenciana en vísperas de nuestra historia.” Nuestra historia, T.II,
Valencia, Ed. Aramo, 1980.
BAZZANA
A.; GUICHARD P.: Les Tours de Defense de
la Huerta de Valence au XIII s., Madrid, Les Melanges de la Casa de Velásquez
XIV, 1978.
BAZZANA
A.; GUCHARD P. ; CRESSIER P.: Les chateaux ruraux d´Al-Andalus, historie et
archeologie des husun du sud-est de l´Espagne. Madrid, Publications de la Casa
de Velazquez, 1988.
BAZZANA,
A.: Maisons d´Al-Andalus , Habitat Médiéval et structures du peuplement dans
l´Espagne Orientale. Madrid, Casa de Velazquez, 1992.
BEÜT
I BELENGUER E.: “Corbera” Enciclopedia
de la Región Valenciana, T. III. Valencia, Mas Ivars, 1972.
BOÜARD
M.: Manual de Arqueología Medieval. De la prospección a la historia. Barcelona,
Ed. Teide, 1977.
BURNS
R.I.: Moros, cristians i jueus en el Regne Croat de València, Valencia, Ed.
Tres i Quatre, 1987.
BURNS R.I.: El Reino de Valencia en el siglo XIII. Valencia, Del Cenia al
Segura, 1982.
CASTELLÓ I BAYLACH, L.: Historia de
Corbera y su castillo. Corbera, Inédito, 1957.
CARCEL ORTI, M.; BOSCÀ CODINA, J.: Visitas Pastorales de Valencia (siglos
XIV y XV ). Valencia, Facultad de Teología de San Vicente Ferrer, 1996.
CHABAS, R.: “El Archivo”
Revista Literaria Semanal, T. II, Denia, 1887-1888, Edición Facsímil.
CATALA
DE VALERIOLA G.: “Breu relació de la
Germannia de València”. Cròniques de les Germanies, a cura d´Eulàlia Duran.
València, Ed. 3 i 4, 1984.
EPALZA
M.: 750 Anys. Civilització Trencada:
L´ialàm Valencià. Valencia, Generalitat Valenciana, 1989.
ESCOLANO
G.: Década de la Histórica Insigne y Coronada Ciudad y Reino de Valencia. Valencia,
1610.
FAJARDO
G. DE TRAVECEDO S. ; FAJARDO LOPEZ-CUERVO I.:
Tratado de Castellología. San Fernando de Henares (Madrid), Trigo
Ediciones, 1999.
FERRER
NAVARRO R.: Conquista y Repoblación del Reino de Valencia. Valencia, Del Senia
al Segura, 1999.
FERRI
CHULIÓ, A.: Corbera y Riola, dos parroquias de la Ribera Baixa levantina.
Corbera y Riola, editan las parroquias de Corbera y Riola, 1995.
FRANCH
BENAVENT, R.: “Les conseqüències de
l´expulsió dels moriscos a Corbera”. I Assemblea d´Història de la Ribera.
Economía Agraria i Història Local. València, Alfóns el Magnànim, 1981.
GARCIA
CARCEL R.: Las Germanías de Valencia.
Barcelona, Península, 1984.
GARCIA
OLIVER, F.: Terra de Feudals, Valencia, Alfons el Magnànim, 1991.
GARCIA
V.: Llibre del Repartiment del Rei Jaume I. València, 1970.
GUICHARD
P.: “La garnison des châteaux ruraux
valenciens au début du XIVe s.” Le
château Médiéval, Forteresse Habitée (XIe-XVIe s.). Archéologie et histoire:
perspectives de la recherche en Rhône-Alpes. Paris, Ed. de la Maison des sciencies de l´homme, 1992.
GUICHARD
P.: Estudios sobre Historia Medieval. Valencia, Alfons el Magnànim, 1987.
LÓPEZ
ELUM P.: Los Castillos valencianos en la
Edad Media. Valencia, Biblioteca Valenciana, 2002.
MADOZ
IBÁÑEZ, P.: Diccionario-Geográfico-Estadístico-Histórico
de España y sus posesiones de ultramar, Madrid, 1845-1850, XVI v.
MARTINEZ
PEREZ, A.: Carta Arqueológica de la Ribera. Alzira, C.P. Lluis Vives, 1984.
MORA
FIGUEROA L.: Glosario de Arquitectura Defensiva Medieval. Cadiz, Ed. de Mora
Figueroa, 1996.
PONS ALÓS, V.: Testamentos
valencianos en los siglos XIII-XVI: Testamentos, familia y mentalidades en
Valencia a finales de la Edad Media. Valencia, Facultat de Geografia i
Història, 1987. Tesis doctoral inédita.
RUIBAL
A.: Castillos de Valencia. Castillos de Iberia. León, Ed. Lancia, 1998.
SANCHIS
SIVERA, J.: Nomenclator geográfico eclesiástico de los pueblos de la diócesis
de Valencia. Valencia, 1922.
VERCHER LLETI, S.: l´Ermita de Sant
Miquel de Corbera, Corbera, Ajuntament de Corbera, 1998.
VIGUERA
MOLINS M. J.: De las Taifas al Reino de
Granada. Al-Andalus, siglos XI-XV”. Historia de España. Madrid, Historia
16, 1995..
AAVV:
Castrum 3. Guerre, Fortification et Habitat dans le Monde Méditerranéen au
Moyen Âge. Madrid, Casa de Velazquez et l´École Française de Rome, 1988.
AAVV:
Castillos y Territorio en Al-Andalus. Jornadas de Arqueología Medieval. Berja,
Antonio Malpica (ed.), 1996.
AAVV: Actas del I Congreso de Castellología
Ibérica. Palencia, Ed. Diputación Provincial de Palencia, 1994.
VVAA:
“La fortificación medieval en la
Península Ibérica” Actas del IV Curso de Cultura Medieval. Aguilar del
Campoo (Palencia), Fundación Santa María la Real, Centro de Estudios del
Románico, 2001.
VVAA:
“Memoria de la intervención arqueológica
en el castillo de Cervera del Maestre
(Castellón)”. Quaderns de Prehistòria i Arqueología de Castelló, 21.
Castelló, Diputació de Castelló, Servei d´Investigacions Arqueològiques i
Prehistòriques, 2000.
VVAA:
Jornades d´História Local a Corbera. Inédito, 1994.
VVAA:
En l´Oblit. Sant Miquel de Corbera: Torre Musulmana i Centre Espiritual.
Corbera, Ed. Sericor i Festes Sant Miquel de Corbera, 1998.
1 Sobre les patologies murals del
castell de Corbera vegeu GOMEZ SAHUQUILLO M.: El Castillo de Corbera. Análisis
Arquitectónico y arqueológico. Trabajo de Investigación, Universitat de
València, Valencia, 2006, Inèdit. Sobre el mateix per a l´Ermita de Sant Miquel
i la torre islàmica cl adreçar-se a VVAA: En l´Oblit. Sant Miquel de Corbera:
Torre Musulmana i Centre Espiritual. Corbera, Ed. Festes de Sant Miquel de
Corbera i Sericor, 1998.
2
MARTINEZ PEREZ A. : Carta Arqueológica de la Ribera, Alzira, 1984.
3 Vore VVAA (1998)
4 Ibidem
5 Sobre la conquesta i
repoblació de les terres del sud del Xúquer es de vital importancia l´obra de
FERRER NAVARRO R.: Conquista y Repoblación del Reino de Valencia. Valencia, Del
Senia al Segura, 1999. Per a les donacions de terres i cases als nous colons en
les alqueries de Corbera la repartició de terres i bens ho trobem en GARCIA V.
: Llibre del Repartiment del Rei Jaume I, Valencia, 1970. Pel que fa a la
condició en que quedaren els musulmans després de la conquesta podem lleir a
GUICHARD, P. : “La repoblación y la condición de los musulmanes” Nuestra
Historia, Vol. II, Valencia, Edicions Aramo, 1980. També es d´obligada consulta
l´obra de FURIÓ, A. : Història del País Valencià, València, Edicions Alfons el
Magnànim, 1995. Pel que fa a la funció de les primeres parròquies rurals
després de la conquesta tenim el llibre de GARCIA OLIVER, F. : Terra de
Feudals, Valencia, Edicions Alfons el Magnànim, 1991 i el llibre de BURNS, R.
I. : El reino de Valencia en el siglo XIII (Iglesia y Sociedad), Tomo I,
Valencia, Del Senia al Segura, 1982.
6 Any de la Nativitat del Senyor de 1248. Donacions fetes
en Corbera pel rei Jaume I. “A Raimón de Rocafull, cinc-cents sous i el
castell de Corbera, de manera que el tinga de per vida, que els cinc-cents sous
els perceba de les rendes de Corbera, i que custòdie el castell sense la despesa
del Rei nostra. I mentre durara la guerra d´Al-Azraq, no estarem obligats a
tornar-li la despesa de sus dit castell. En el setge de Llutgent, 15 de març.”
Llibre del Repartiment del Rei Jaume I.
7
El 1307 apleguen a Corbera noves famílies procedents de Montcofa (Arxiu Corona
Aragó Barcelona. Reg. Can. Nº 204, fol. 15 i 205, fol. 188-189).
8 “...eixa muntanya situada front al Castell de Corbera
per l´erecció del temple i els edificis (.....) i una horta de quatre fanecades
junt les dites cases i dos jovades de
terra al llarg de la dita muntnya, amb dret d´entrada i les seues
pertenències...” (Arxiu.Catedral.València. Perg. 1,208, 21 de febrer de
1245) Document publicat en part per BURNS, R. I. : El reino de Valencia en el
siglo XIII (Iglesia y Sociedad) Tomo I, València, Del Cenia al Segura, 1982.
9 “Noverit universi quod Bernardus Ollerii, rector
ecclesie de Corbera, comparens coram nobis Iacobo, Dei gracia rege Aragorum,
Maioricarum, et Valencie, comite Barchinone et Urgeli, et domino
Montispessulari, asseruitio coram nobis quandam cartam donacionis a nobis olim
facte fratri Bernardo quondam, de podio quondam sito ante Corbariam et de
quattuor fanecatis orti et duabus iovatis terre amissum fuisse , ostendens
nobis transcriptum eiusdem carte, per scriptorem publicum inde sumptum et per
duos publicos scriptores roboratum et supplicans et ipsam cartam secundum
formam dicti rescripti renovari facere dignaremur. Nos autem et libentes fidem
transcripto predicto eo quia sumptum est per manum publicam et suscripcione
duorum publicorum escriptorum roboratam, ut dictum est, et recepto iuramento a
dicto Bernardo quod dictam cartam non abet, nec scit ubi sit, nec fecit
quominus habeat eandem dictam cartam, renovari, fecimus sub forma tenoris dicti
transcricti que est:
“Noverit
universi quod nos Iacobus, Dei gracia rex Aragonum, Maiocarum, et Valencia,
comes Barchinone et Urgeli, et dominus Montispessulani, per nos et nostros
damus et concedimus per ereditatem proiam, francham et liberam, vobis fratri
Bernardo et vestris succesoribus in perpetuum illud podium quod est ante
castrum de Corbera ad construendum ibi ecclesiam, et domos in alqueria ubi est
ereditas, et unum ortum quattuor fanecatarum contiguum predictis, et duas
iovatas terre contiguas dicto podio.
Que omnia habeatis vos et subsesoris vestri
cum introitibus et exitibus, affrontacionibus et suis pertinenciis universis, a
celo in abissum, ad omnes voluntates vestras et subcesorum vestrorum faciendas;
ita tamen quod predicta nunquam vendatur nec aliter alinentur aliquibus
personis, sed semper remaneant ad usum et servicium dicte ecclesie.
Datum Valencie,
quarto idus Iulii, anno Domini MCC quadragesimo octavo”.
Mandamus itaque
firmiter baiulis, curiis, iusticiis, alcaldis, et universis alii officialibus
et subditis nostris presentibus et futuribus quod huic carte renovare fidem in
omnibus, et non contraveniat, et caetera.
Datum Algezire, quarto idus Iulii, anno
Domini MCCLXX sexto”. (
Arxiu.Corona. Aragó Barcelona: Reg. Can. Nº 22, fol. 50v.). Publicat en
VVAA: En l´Oblit. Sant Miquel de Corbera: Torre Musulmana i Centre
Espiritual. Corbera, Festes de Sant
Miquel i Sericor, 1998, p. 69.
10
Arxiu.Corona. Aragó. Reg. Can. Nº 218, fol. 275
“...Consilia congregata Sancte Marie de Riola alcherie
termini supradicti (Corbera), qui est locus salitus Cansillius congregari,
facta prius publica precnizacione per publicum precontem per dictum locum de
Corbera et alcherias termini eius” Archivo
Histórico Nacional (A.H.N.) Clero, carpeta 3376, pergamí nº 13 Publiccat per
GARCIA OLIVER F.: en Terra de Feudals, edicions Alfons el Magnànim, València,
1991, pàg. 48.
11
Arxiu.Corona. Aragó. Reg. Can. Nº 44, fol. 169v. i Arxiu Corona Aragó Barcelona: Reg. Can. Nº 50, fol. 120v
12 Al 1326 tenim documentada la nova vila reial de Corbera, la notaria,
cúria i església. (Arxiu.Corona.Aragó. Reg. Can. Nº 249, fol. 150-151).
13 Oto (Othos) era una alqueira situada als peus de
la muntanya de Sant Miquel. No apareix al Llibre del Repartiment. La primera
noticia documental d´ella es de 1263. El set de decembre d´eixe any, Arnald
d´Antist reb de la Casa Reial tres jovades de terra a l´alqueria d´Oto, (Arxiu
Corona Aragó Barcelona: Reg. Can. 12, fol. 136)
14 A.R.V.: Reial, 612, fol. 238.
15 A.R.V.: Batlia, 211. Años 1412-1418, fol. 367v.
16 A.R.V.: Batlia. 1.147. Lletres i Privilegis. Anys 1429-1434, fol. 421.
17
A.H.N.: Clergat, Lligall 7.470, nº 6.
18 En
1425 es nomenat beneficiari de l´ermita
de Sant Miquel, Bartomeu Gari. “Ea propter beneficium in capella
heremitica Sancti Michaelis, parrochie de Riola, infra terminum de
Corbaria...” ( A.D.V.: Liber
Colationum, 1425, Secció I, Fondo III, carpeta 7, caja 139/1, fol. 31-32. ).
19 FERRI CHULIÓ, A.:
La Parroquia de San Pedro Apostol de Sueca, Sueca, A de S. Ferri, 1994,
p. 27.
20 “...Na Jacma, ulor de Petri Conill, habitatrix in
Alquería Beniazir, termini Corbaire.
Dimito operi
Sancte Marie de Riole, duos solidos, item, Bacino Pauperrum, duos solidos.
Item, Sancti Michaelis Corbarie, duos solidos. Item, operari Sancti Anthony de
Fortaleny, duos solidos. Item, operari Sancti Bernardi Algezire, duos
solidos...” ( Arxiu .Regne.València.: Notal de Bernat
Costa. Any 1332; 2.877, fol. 73-74).
21
A.H.N.: Clero. Pergaminos, carpeta 3.135, nº 10.
22
FERRI CHULIÓ, A.: La Parroquia de San Pedro Apóstol de Sueca, Sueca, A. de
Sales Ferri, 1994, p. 27.
23
A.M.A.: Notal de Bernat Llorenç. Año 1371; 040/3, fol. 134-135.
24
FERRI CHULIO, A.: La Parroquia de San Pedro Apóstol de Sueca, Sueca, A. De
Sales Ferri, 1994, 38.
25
PONS ALÒS, V.: Testamentos Valencianos
en los siglos XIII-XVI: Testamentos, familia y mentalidades en Valencia a
finales de la Edad Media, Valencia,
Facultad de Geografia e Historia, 1987. Tesis Doctoral, Inedita, Vol. I, p.
222. ( A.R.V. : Notal de Jaume Caldès.
Años 1375-1376; 415. ).
26
FERRI CHULIÓ, A.: Santa Maria de Sales. Patrona de Sueca, Sueca, Ajuntament de
Sueca, 1979, p. 26-27.
27
A.P.P.V.: Notal de Vicent Queralt. Año 1390; 1.413.
28
A.M.A.: Protocolo de Bernat Llorenç. Año 1403; 040/12, fol. 105.
29
FERRI CHUlIÓ, A.: Corbera y Riola, dos parroquias de la Ribera Baixa levantina.
Corbera y Riola. Parroquias de Corbera y Riola, 1995, p. 13.
30
PONS ALÒS, V.: Testamentos valencianos
en los siglos XIII-XVI: Testamentos, familia y mentalidades en Valencia a
finales de la Edad Media, Facultad de Geografía e Historia, 1987. Tesis
Doctoral, Inédita, Vol. I, p. 222. (
A.M.A.: Notal de Bernat Llorenç. Año 1408; 040/14.
31
A.D.V.: Libro de Colaciones. Años 1346-1347; 134/2, fol. 188v.
32 “Tabla delos lugares que el muy magnifico y muy Rdo.
Señor lic. Don Miguel de Spinosa, visitador de este arzobispado por el
Patriarca mi señor, hizo en el año 1570.
...hes so
invocación de San Miguel. Hallóse Raçonablemente anderescada con su ara; ay En
el dicho altar un benefficio. Ha dicha invocación de San Miguel, El qual posee
mosén Pedro Pujaçons, clerigo presbitero ausente Residente en Gandia; Tiene
colación del ordinario a ocho de junio de 1541 y la posesión a quinze del dicho
mes E año, tiene cabreve Recevido por Jaume Ximenez, notario, Por el qual
consta que tiene de Renta, el dicho benefficio, cinco libras y Honze sueldos,
sobre tierras y posesiones En término de Riola y Corbera, los quales autos hió
demostración de Ellos... con procura bastante de El dicho benefficio,
El qual conffesó
que avía obligación de ocho libras por un (...) quarenta misas cada año atento
a lo qual (...) El dicho Sr. Visitador si estaban celebradas después que hes
beneficiado y aviéndole hecho cargo de (...) informar la posesión y colación.
Hi hacer en suma contando quinze cada año, hasta Este año presente, de quatro
misas y trenta y cinco misas. En descargo de las quales El dicho procurador
mostró los arbaranes siguientes: En el año 49 Parescía aver hecho celebrar por
cargo a el dicho benefficio 12 misas, y En el año de 51, 15, y En el año 52,
15; ·n el de 53, 36...
...que ha
hecho de buscarla so la dicha pena, dicen que (hace c)olación de heste
benefficio. El patriarca mi Señor y el Rector de Riola.
Tiene de
renta la dicha ermita una viña y un bancal de tierra campa que El Patriarca mi
Señor fiço donación de la dicha hermita y a El ermitaño de Guisa, lo qual hera
de mosén Guillem Depus de Reus, Rector de Corbera, que murió intestado; afronta
el bancal con tierra de Colagui y camino de Corbera, y con tierra de dicho ;
paga pensión anual E al alcayde de Corbera, y la viña está detrás del castillo
de Corbera, con tierra de Crespí, y con (...) barranco del mismo castillo; más,
tiene un olibar de Madonet Cajo, y El Qual tiene a El presente Mosen Rull,
procurador de El duque, que Responde por él dos aRobas de aceyte cada año,
dicen que a más de tres años que no (...) aga El...” ( Arxiu Diocesà València: Visitas Pastorales
de San Juan de Ribera del año 1570, fol. 43-44. Fondos Históricos, Sección I,
Fondo III, nº 2, caja 133/1. ). Trascrit parcialment per: FERRI CHULIÓ,
A.: La parroquia de Santa Maria la Mayor
de Riola. Apuntes documentales. Riola, Parroquia de Riola, 1993, p. 17.
Per a tindre informació sobre visites pastorals
a València es un bon referent el llibre de CARCEL ORTI, M.; BOSCÀ CODINA, J.: Visitas Pastorales de
Valencia (siglos XIV y XV ). Valencia, Facultad de Teología de San Vicente
Ferrer, 1996.
33
Francisco Nadal, natural de Corbera el 1795, va demanar encarregar-se de
l´ermita. En la seua sol·licitud entre
altres coses deia: “ hijo legítimo de dicha villa, sugeto de buena conducta
y temeroso de Diós”
34 “Fue propuesto, resuelto y determinado que en atención al
beneficio que se ha experimentado y experimenta en esta villa y su término de
conservarse el fruto y cosecha del arroz indemne de toda intemperie y
contratiempo, quando en las demás poblaciones de las cercanías se ha observado
el rigor de la divina justicia en piedras, granizo, lluvia y otras tempestades,
devida esta clemencia al patrocinio del arcángel San Miguel, en cuyo medio del
término se festeja su hermita, se haga en este año en el dia de su festividad
la misa y sermón que en algunos años se ha acostumbrado con la solemnidad
correspondiente, a la que assista este ayuntamiento costeando la villa de sus
propios la comida para los capitulares, religiosos y cantores assistentes y
demás gastos”. (Arxiu Vila i Honor de Corbera, Rila: Mà d´acords
capitulars, Vila. i Honor. 1749, fol. 194).
35 En 1724 el tresorer municipal es va encarregar de pagar
les despeses ocasionades per la reparacio del temple: “...para ayudar a
pagar los materiales pertrecho que ha sido menester para componer dicha
hermita”. ( Arxiu Vila i Honor de Corbera, Riola: Conters de José Marrades
de Mateo, Clavari, anys 1724-1725, fol. 12).
Al segle
XVIII l´ermita de Sant Miquel va
necessitar en varias ocasions d´obras i reparacions urgents. Així, per exemple
en 1750 l´Ajuntament aplegà al següent acord:
“En la
sala Capitular de esta Villa y Honor de Corbera construyda en este lugar de
Riola otros de los que componen a los siete dias del mes de Diciembre de mil
sete cientos y cincuenta años: juntos y congregados los señores Cristóbal
Bernarel, Alcalde y Justicia Mayor, Miguel Marrades, Regidor de coros, Mathias
Pineda, Francisco Santamaría y Antonio Masip, Regidores, y Sebastián Nadal
Sindico y Procurador general de esta
Villa y su comun, donde tienen por vicio y costumbre juntarse para
tratar, y confesarse las cosas tocantes y pertenecientes al servicio de Dios
nuestro Señor, bien y valedad de esta Villa: fue propuesto por otro Señor
Regidor de coro, se hacia preciso comparecer y hobrar la Ermita de Sant Miguel
constryda en el término general de esta Villa, pues se reconocia en parte con
la mayor necesidad de obrarse especialmente el retablo y ensima del
Presbiterio: cuya propuesta oida y bien entendida por otros señores capitulares
acordaron, resolvieron unanines, y conformes y bien enterados de la propuesta
hecha y de la conveniencia que se
componga dicha ermita se nombran personas (...) para ello y de la mayor
inteligencia en otra composición; Así lo acordaron y resolvieron en esta Casa
Capitular otro dia mes y año.
Lo firma otro
Señor Alcalde mayor, los demas no firmaron por no saber dixeron: De que doy fe
=
Cristóbal Bernarel; Antonio Thomas Bernat”. ( Arxiu Vila i
.Honor de Corbera, Riola: Mà d´ Acords Capitulars, 1750, s/f.)
Novament,
en 1754, l´Ajuntamnet, conscient de l´estat d´abandonament de l´edifici,
delibera sobre la necessitat d´emprendre obres en el mateix:
“ La
Hermita del Señor Arcàngel San Miguel, Patron de esta Villa (que) esta en el
termino general de ella esta muy destruida de forma que la ruïna que la amenaza
no permite se celebre missa en el Altar Mayor por estar rompidas unas vigas,
que se llena de agua pluvial la hermita y que haciendo preciso se recupere y
componga dicha hermita con la prontitud en todo lo que sea util”;”se ponga
manos al repaso y composición de dicha Hermita a expensas de los efectos de la
Villa”. (Arxiu Vila i Honor
Corbera, Riola: Mà d´Acords Capitulars.
Any 1754, fol. 12r.).
Agustín Pineda, “Mayordomo de Propios”, informa sobre
unes despeses realitzades en l´ermita en l´any 1767 on les festes de Sant Miquel y Sant Bernabeu costaren “cuarenta
libras” I amés afegeix: “...mas dos libras y dieciséis sueldos para
componer la campana de la hermita de San Miguel”. ( Arxiu Vila i Honor de
Corbera, Riola: Junta de Propis i Arbitres. Conters del “Mayordomo de Propios”,
1767, s/f.).
36 Incontinenti dichos capitulares Dixeron: que por quanto ha
fallecido (...) Ermitaño de la Hermita de el Señor Arcángel San Miguel, sita en
el termino general de esta Villa y se han previsto nombrar otro sujeto por
ermitaño para que cuide de dicha hermita y concurriendo las calidades y
condiciones necesarias en Vicente Marti, vecino y labrador de este lugar de
Riola le nombran pof¡r tal Ermitaño de dicha Hermita, a quien se le ponga en
posseion, entregándole las llaves de ella, y formando inventario de los efectos
que huviere en dicha Hermita, el qual se practique por su merced “dtro” Señor
Alcalde Mayor, y por el presente (...) para efectos que en adelante pudieran
concernir lo que así acordaron y resolvieron, y firma quien supo doy fee=
Joseph Lledo, Joseph Artal, Francisco Bono, Gregorio delgado ( y firma
ilegible)
Diligencia: Yo el infraescrito
(ess)doi fee que asintiendo al señor Alcalde y Justicia Mayor de esta Villa se
constituyó “oi” dia de la fecha a la Hermita del Señor San Miguel, San
Rafael, y se le puso en posesion de ella
por el ermitaño nombrando a Vicente Martí, vecino de Riola al qual se le
entregaron los bienes que en dicha hermita se encontraron quedando que son los siguientes= El Altar
Mayor, retablo del Señor San Miguel, San Rafael, y San Gabriel, un quadro de
San Abdón y San Senent, otro de nuestra Señora del Rosario,. Una Cruz de madera
para el Altar, un Atril de el Altar para el misal, dos candeleros de madera, un
atril grande, una lámpara de metal con brazo de vidrio, un quadrito de San
Miguel para pedir limosna, una tablilla con los gozos del santo, una sávana con
encages para el altar, un marco, y un frontal, un plato con dos vinagreras y un
cornialtar, siete bancos de madera, un quadro de Santa Bárbara, un frontal y
una sábana de lienzo, una tinaja y dos cántaros de barro, una meza de pino
pequeña, una mesa grande con dos tablas, y dos banquillos, una escalera de ocho
pasos, tres llaves de las puertas y una campana ensima de la hermita, de todos
los cuales (se le) entregó al dicho Vicente Martí, Ermitaño, y se obligó en la
forma mas solemne tenerlos a disposición de esta Villa, y a ser restituido
siempre que se le pierda y (...) la obligación de su persona y bienes : Fueron testigos
Francisco Agramunt, labrador y Juan Jospe, Alguacil de esta Villa, no firmó el
Ermitaño ni los testigos por no saber, y para que conste lo pongo por
diligencia=Gregorio Moreno y Delgado”. ( A.V.H.V. Mano de Acuerdos
Capitulares. Año 1754 s/f. ).
37 Tenim constancia documental de la celebració de la
festivitat a Sant Miquel en diversos anys durant els segles XVIII i XIX: “...se
paguen cinco libras”; “que se han consumido en el refresco de la fiesta de el
Señor San Miguel a los señores capitulares...” ( Arxiu Vila i Honor de
Corbera, Riola: Llibre de Conters del Clavari i Majordom de Propis. Anys
1742-1743, fol. 25r. ). ( Arxiu Vila i Honor de Corbera, Riola: Conters de
Vicente Nadal y Magraner, Dipositari de Propis de l´any 1792, 10/27, s/f. ).
“De tiempo inmemorial a esta parte hace
a us expensas esta Villa una fiesta todos los años al Glorioso Arcángel San
Miguel en su Capilla o Hermita construyda dentro del termino general de esta
Villa; de cuyo patrocinio afianzan sus moradores los mayores consuelos en su
amparo. Y que celebrando la Missa Mayor, y sermón, se administre a los que
componen el Ayuntamiento y demas asistentes en la capilla (a) un desayuno de
chocolate, viscocho, pan, agua y azúcar, y que la comida no se haga en la
capilla según lo acostumbrado por lo enfadoso y costoso, y que solo se haga una
desente comida en este lugar para los Reverendos sacerdotes, y predicadores...” ( Arxiu Vila i Honor de Corera: Mà d´acords
Capitulars. Any 1751, fol. 272v-273r. ).
Com hem dit, a principis del segle XIX se
seguia celebrant la festivitat a l´Arcàngel Sant Miquel:
“Muy
Illtre. Señor
Recibido la apreciable de V.S. con el
devido respeto y a su contenido digo: Que vengo a bien en la celebridad de la
fiesta, determinada por V.S. el dia 6 del próximo Noviembre en la Hermita del
Arcángel San Miguel de este término, y mi jurisdicción. La función de ayer se
celebró, pues el no celebrarse, era un agravio notable de la misma Villa y
esto, no otro, me obligó a la
celebración de la fiesta en el dia de ayer.
Yo deseo servir en quanto haya lugar al
Illtre. Ayuntamiento y asi no escusa mandar a su mas affº sr.
Dr. Josef Nogues,
Rº. de la Parroquial de Riola
Matriz de la
Villa y Honor de Corbera
Riola y Octubre
311 de 1803”.
( A.V.H.C. Mano de Acuerdos Capitulares.
Año 1803, s/f. ).
38 Arxiu Vila i Honor de Corbera, Riola: Llibre d´Actes de
la “Junta de División de Términos Municipales y Separación de Derechos y Rentas
de la Extinta Villa y Honor de Corbera” de 1836, 8/9.
39 Passcual Madoz comenta també l´estat de
ruina d´aquest edifici: “...en Corbera, al norte del pueblo, sobre un
montecito hay una ermita (San Miguel), sita a¼ de hora, la cual está próxima a
arruinarse”. MADOZ, P. : Diccionario
Estadistico Histórico de Alicante, Castellón y Valencia. Tomo I, 1845-1850
40 “En el lugar de Corbera, a las diez y siete del mes de
octubre del año mil ochocientos cuarenta y siete: reunido en la sala
capitular el ayuntamiento constitucional
de este lugar formado por sección ordinaria y estando en dicho punto se
presentó el cura párroco del mismo don José Vilar y manifestó que la imagen de
San Miguel que existia en la Hermita del mismo nombre sita en este término, en
esta noche pasada al que serian sobre las dos de su madrugada le llamó a la puerta al parecer un hombre
diciéndole que se levantase, pues tenía un santo a la puerta, y habiéndolo
verificado se encontró a San Miguel arrimado a dicha puerta y sobre la esquina
de la yglesia observó dos o tres bueltas
al parecer del hombre a quienes no conoció, recogiendo dicho santo y lo entró
dentro de casa lo cual ponía en conocimiento del ayuntamiento para que en su
visita y con su ausencia deliberasen lo que creyesen más conveniente, entendida
la ruina que demuestra la hermita donde se hallaba, y enterada la corporación
delibera juntamente con dicho cura lo siguiente: quede depositado en casa del
señor cura dicha himagen de San Miguel hasta segunda orden, quedando conforme
dicho cura de entregar dicha himagen siempre y cuando por el ayuntamiento se
disponga otra cosa.
Así lo
deliberaron, mandaron y solo firmó el síndico, con el cura, único concejal que
sabe.
De
que certifico
Vicente Torres (rúbrica) José
Navarro (rúbrica)
Secretario”.0
( Arxiu Municipal
de Corbera: Llibre d´Ates Capitulars dels anys 1840-1865; Llbre II, Any 1847).
41 “La
montañita de San Miguel, en cuya cumbre existe derruida por completa ruina
ermita de dicho nombre, sita en el término de este pueblo, con algunos
algarrobos improductivos por las sequías de los años anteriores y por la mala
calidad del terreno la posee, D. Eduardo Solanich y Dolz, vecino de Alcira. Lo
que participo a V.S. en contestación a su comunicación fecha 26 del corriente”.
( A.M.C. Libro de Registro de Salida de Documentos de los Años 1879-1880.
Asentamiento nº 78 ).
42 Un dels testimonis que ens parlen de la destrucció
d´aquest edifici ens l´ofereix Roc Chabas
a finals del segle XIX on diu que “...en la actualidad sólo hay
varios lienzos de las paredes de dicho ermitorio, venerándose la imagen de
dicho San Miguel en la villa de Corbera”. CHABAS, R.: “El
Archivo” Revista Literaria Semanal, T. II, Denia, 1887, p. 280 (Alacant,
ed. Facsímil, 1986).
No hay comentarios:
Publicar un comentario