LA FUNDACIÓ CRISTIANA
DE LA VILA REIAL DE CORBERA
DURANT L´EDAT MITJANA
Durant el període musulmà,
el territori d´un castell, com el de Corbera, estava composat per menuts nuclis
de població, sent l´Alhama la que aglutinava totes les alqueries
disseminades pel districte castral. El terme, era el territori que depenia de
forma directa d´un castell, mentre que terme general fa referència als
territoris dels castells que depenien d´una ciutat, la “madina”. Les
alqueries no tenien cap tipus de personalitat jurídica pròpia ni cap tipus de
territori delimitat.
Després de la conquesta cristiana, el rei Jaume I el 1249, inclou dins
del terme general i jurisdicció de l´antiga “madina” d´Alzira els termes
i viles amb els seus castells de Corbera, Cullera, Alfandech, Càrcer,
Sumacàrcer i Montroi.1 Amb
posterioritat, Cullera i Corbera, que abans, en tems islàmics, havien format
part del primitiu terme general d´Alzira, acabaran segregant-se erigint-se en
viles amb el seu propi terme general.
En temps del rei Jaume I, la conquesta del territori valencià fou un
passeig militar a causa de la situació desastrosa en que es trobava la “taifa
de Balansiya”. El regne almohade es trobava en una situació de
descomposició interna, degut a fams, calamitats i un conflicte militar provocat
per una guerra civil. Balansiya (València), va capitular el 1238. El
castell de Cullera va passar a mans cristianes el 1239. Alzira fou conquerida
el 1242. No sabem la data de la conquesta de Corbera. No obstant, a partir de
1241 ja fan acte de presència a les nostres terres els primers colons
cristians. De tota manera cal assenyalar que la repoblació de les terres del
sud del riu Xúquer va resultar bastant complexa i lenta. La població musulmana
queda sotmesa i l´ocupació militar va provocar la destrucció de les estructures
pròpies de la societat andalusina. Aquesta fou substituïda per un nou sistema
social que va nàixer a rel de la conquesta cristiana. A diferència de les Illes
Balears on els musulmans foren exterminats, al recent nou creat Regne de
València, al ser aquestos majoria, es varen fer pactes i capitulacions o
tractats de rendició. Això va garantir la continuació de la presència islàmica.
A pesar d´aixó, els colons cristians ocuparen preferentment els nuclis urbans.
L´èlit i el poder musulmà havia desaparegut al emigrar després de la conquesta
a altres terres més llunyanes. Els musulmans que es quedaren vivien sobre tot
en comunitats rurals. Els nous senyors cristians disposaven ara de noves i
pròsperes terres. Aquestes anaven sent ocupades pels colons i repobladors
cristians que provenien del nord. L´ocupació de les noves terres provocà, en
més d´una ocasió, una sèrie d´enfrentaments
amb les comunitats islàmiques que residien a les alhames. El no
compliment dels pactes per part dels nous senyors va provocar una revolta
musulmana, sent el seu cabdill Al-Azraq.
Jaume I havia promès als nobles aragonesos i catalans i a tots els
guerrers que el varen ajudar a aconseguir la conquesta del regne musulmà de
Balansiya, l´entrega de terres, cases i heretats. Totes eixes donacions estan
recollides al Llibre del Repartiment. Es en aquest llibre, on el monarca
fa constar les donacions que va atorgar en les terres dels dominis del castell
de Corbera. De vegades, aquestes donacions originaren alguns conflictes entre
els musulmans i els cristians que habitaven les terres de Corbera tenint el monarca que arbitrar en
eixos conflictes en alguna ocasió.
El districte rural de Corbera, que depenia, ja de temps dels musulmans,
del castell, comprenia la fortalesa i les alqueries de LLiber, Aytona, Arriola,
Polinyà, Sinyent, Montcada, Benicull, Beniatzir, Benilotja, Lo Canyar, Othos,
Montçabà, Fortaleny, Matada, Alcudiola, Benihomer, Benivoquer, Laurin, Nacla,
Saicun, A-Mussafes i Corbera.2 Pel que fa a la fortalesa de Corbera, el rei
l´havia donat primerament en parts iguals a uns ballesters precedents de
Tortosa i després el va deixar a Raimon de Rocafull l´any 1248.3
Noves organitzacions de caràcter jurídic i
polític fan la seua aparició a l´antic territori islàmic de Balansiya, ara conquerit pels
cristians i on, els papers dels castells tenen una funció diferent. Les
fortaleses, a banda de la funció militar, estan relacionades en les terres del
seu domini i com no, amb les comunitats de camperols que les habiten. Eixes
antigues fortificacions islàmiques tingueren que adaptar-se a les noves
mentalitats feudals. Quan es varen produir els primers assentaments dels nous
colons cristians es va procurar que
aquestos residiren també prop de la fortalesa. Així, aquestos quedaven
compromesos en la defensa , si era necessari, del castell. Hi havia una sèrie
de vincles i de relacions entre l´alcaid de la fortificació i els camperols que
habitaven dintre dels territoris que pertanyien a la jurisdicció castral, en
aquest cas de Corbera.
Al 1280, el rei Pere III mana a Pere Lope Çorito que donara patis i
camps als peus del castell per tal d´edificar una vila i que es repartiren les
terres necessàries entre els repobladors cristians. En eixe mateix lloc havia
existit ja en temps dels musulmans una alqueria o “rahal” Amb el manament del
rei, la nova vila de Corbera tenia una personalitat jurídica pròpia. El monarca
va indicar Pere Lope Çorito que
organitzara de la millor manera la distribució de l´interior de l´albacar del
castell per poder edificar allí la nova vila de Corbera4.
De totes maneres, el rei va permetre
Pere de Sobirats construir una casa fora del recinte del castell5. D´eixa manera Sobirats evita sotmetres
a la jurisdicció militar de l´alcaid de la fortalesa. A l´any següent el
sobirà, amb la seua mentalitat defensiva i com a conseqüència de la revolta del
mudèjars ocorreguda anys abans, canvia d´idea i ordena als habitants de Corbera
que destruïren les seues cases i que en feren unes noves a l´interior de
l´albacar del castell6 . El rei
ordena a Joan Panicer que els colons de Corbera residiren a l´interior del
castell i que això es portara a terme abans de la festivitat de la Mare de Déu
d´Agost7. Esta clar per tant, que el atraure
població, tenia com objectiu el cultiu de camps dintre del districte castral de
Corbera i per un altre costat, s´exigia que els colons residiren al interior de
la fortalesa i a més, tenien que col·laborar amb la defensa de la mateixa,
vinculada aquesta al control del territori. Aquestes mesuren ocasionaren en més
d´una ocasió conflictes i provocaren desconfiança de tipus jurisdiccional entre
l´alcaid del castell i els pobladors que residien a l´albacar de la fortalesa.
Això provocaria que alguns colons decidiren anar a altres senyorius pròxims o
residir fora de les muralles del castell, eximint-se així de les obligacions si
residien a l´interior del castell. Aquells que habitaven a l´interior de
l´albacar es veien obligats a prestar els seus servissis si l´alcaid així o
requeria però, també tenien compensacions. Els alcaids posaven en practica la
política de la Corona referent als assentaments de terres dintre del territori
jurisdiccional del castell. La nova vila de Corbera ubicada a l´interior del
recinte castral tingué alguns problemes per tal de quedar definitivament
establerta i consolidada, encara que al final es va aconseguir. El rei manà la
millora de serveis i la construcció d´edificacions que ajudaren al definitiu
establiment de la vila. Així, per exemple, es varen construir forns al castell
i es va autoritzar el fer un mercat.8
Per manament reial, noves famílies procedents de Moncofa venen a Corbera per
residir en el castell.9 A partir
de 1320 la nova vila de Corbera esta ja molt mes establerta10 .Aquesta consolidació d´aquest
assentament queda reflectit a l´any següent, el 1321 quan els seu habitants
demanen que les reunions del Consell de la Vila de Corbera no es feren en Riola
i que es celebraren a Corbera, ja que aquesta ja tenia una notaria, una cúria i
una església pròpia. El rei va desestimar aquesta proposició i el Consell de la
Vila de Corbera continuà celebrant-se a l´església de Santa Maria de Riola,
alqueria que pertanyia a la jurisdicció de Corbera. 11 El 1335 el rei concedeix a Gilabert de
Corbera autorització per la realització d´un mercat tant a l´interior del
castell com a la vila de Corbera12. Això
ens indica que a pesar de les pretensions de la Corona de que els habitants de
la nova vila de Corbera residiren a l´interior del castell, va haver certa
reticència per habitar en l´esmentat lloc i alguns dels poblador preferien
habitar extramurs de la fortalesa, als peus de la muntanya. De totes maneres,
al 1327, bona part dels veïns de Corbera habitaven a l´interior del recinte
castral però, amb posterioritat, de nou Corbera quedarà situada als peus de la
muntanya del castell i amb el temps, la població baixà a la plana abandonant
l´albacar, primer lloc on va quedar establerta la nova vila cristiana de
Corbera.
Miquel Gómez i Sahuquillo
Estiu de 2004
BIBLIOGRAFIA:
BURNS, R. I.: Moros Cristians i Jueus al Regne Croat de València.
València, Edicions Tres i Quatre, 1987
FERRER NAVARRO, R.: Conquista y Repoblación del Reino de Valencia.
València, Del Sénia al Segura, 1999
GARCIA, V.: Llibre del Repartiment del Rei
Jaume I, València, 1970.
LOPEZ ELUM, P.: Los Castillos Valencianos en la Edad Media. Vol. II.
València, Biblioteca Valenciana, 2002
VVAA: En l´Oblit. Sant Miquel de Corbera. Torre Musulmana i Centre
Espiritual, Corbera, Festes de Sant Miquel i Sericor, 1998
1 Arxiu Municipal d´Alzira (A.M.A.) Cartas y Cedulas Reales Manuscritos.
Nº Reg.. 574, Sig. 020/1
2
No totes les donacions apareixen reflectides al Llibre del Repartiment,
algunes d´elles son donacions posteriors i apareixen en altres documents. Eixe
es per exemple el cas d´Othos, on el rei el 1263 dona a Arnalt d´Antis terres
en aquesta alqueria situada al peus de la Muntanya de Sant Miquel, (Arxiu de
la Corona d´Aragó /A.C.A. Reg.
Can. 12, fol. 136). No obstant, anys abans, quan el 1248 Jaume I atorga a
Fra Bernat Oller la muntanya de Sant
Miquel per construir la primera parròquia de Corbera, assenyala que també li concedia unes cases que estaven
a l´aqueria situada en eixe lloc i on el nom de la mateixa no queda reflectida
a les donacions del Llibre del Repartiment. Suposem que es aquesta alqueria
d´Othos de la que hem parlat abans: “...et domos in alqueria ubi est
(h)ereditas...!” (A.C.A. Reg. Can. 22 fol.50v). Un cas semblant es el de Polinyà, on es fan
donacions en aquesta alqueria el 1270 i també el 1271,encara que no apareixen
tampoc en l´esmetat llibre del que hem fet referència. Per una altra banda en
altres casos, solament la toponímia ens pot ajudar a descobrir noves ubicacions
d´alqueries, així també com el lloc on aquestes estaven situades. Tal es el cas
d´Al-Mussafes, situada entre els termes de Llaurí i Corbera i en un lloc idoni
de comunicació, al mig de terres de cultiu. Es en aquestos casos on
l´arqueologia ens ajuda a descobrir aquest tipus d´assentaments del que no hi
ha cap documentació escrita i es la cultura material la que ens pot donar
informació al respecte.
3
“...A Raimón de Rocafull, cinc cents sous i el castell de Corbera, de
manera que el tinga de per vida, que els cinc-cents sous els perceba de les
rendes de Corbera, i que custòdie el castell sense la despesa del rei nostre. I
mentre durarà la guerra d´Al-Azraq, no estem, obligats a tornar-li la despesa
del dit castell. En setge de Llutxent, 15 de març.” GARCIA, V.: Llibre del
Repartiment del Rei Jaume I, València, 1970. . VVAA: En l´Oblit. Sant Miquel de
Corbera, torre musulmana i centre espiritual. Corbera, Sericor, Festes de Sant
Miquel, 1998.
Eixe mateix any
de 1248, el rei Jaume I va signar un
document on nomenava primer rector de
Corbera Fra Bernat Oller, al qual li atorgava una muntanya per fundar un temple
i que es convertiria en la primera parròquia de Corbera: “...damus et
concedimus per (h)ereditatem prop(r)iam, francham et liberam, vobis fratri
Bernardo et vestri ssuccesoribus in perpetumm ilud podium q(u)od es tante
castrum de Corbera ad construendum ibi ecclesiam, et domos in alqueria ubi est
(h)ereditas, et unum ortum quattuor fanecatarum contiguum domibus preditir, et duas,
iovatas terre contiguas dicto pocio.”(A.C.A. Barcelona, Reg. Can. 22, fol.
50v.).
Pel que fa a Corbera, durant el període
islàmic, es molt provable que o bé dalt de la fortalesa o bé als peus de la
mateixa podria haver existit algun nucli de població. De nou al LLibre del
Repartiment vegem com a Pere de Subirats el rei li dona el 1249, “...unes
cases al rafal de Corbera...” Bernat
Sardina rep en eixe mateix lloc unes cases. En aquest mateix Llibre del
Repartiment tornem a vore com anomena Corbera com un “rahal” però, també
com una alqueria. El rei concedeix a “...Pere de Roqueta, unes cases,
franques i lliures, a Corbera, en el seu Rafal, i dues jovades de terra en la
mateixa alqueria...” GARCIA, V.: Llibre del Repartiment del Rei Jaume I,
València, 1970. VVAA: En l´Oblit. Sant Miquel de Corbera, torre musulmana i
centre espiritual. Corbera, Sericor, Festes de Sant Miquel, 1998.
4
“...açoloquiam castri nostri Corbaria, ita quod eandem açoloquiam
condirectam teneas, et in ea maneas et hospicium tumm teneas dum nobis
placuerit.” (A.C.A. Reg. Can. Nº 48, fol.193)
5
“...Baiulo et iusticie Corbarie; mandamus vobis quatenus non
compellatis nec compelli paermitatis Peretum de Sobirats ad construhendum
domicilium, et residenciam faciendum, intus castrum de Corbaria, quum nos
concedimus ei de gracia quod dictum domicilium suum construat et residenciam
faciat sicut alii faciant estra murum dicti castri; datum Valencie, idus
Februraii.”( A.C.A. Reg. Can. 44, fol. 169v.)
6
“...edificaverit domos in albacario castri de Corbaira” ,“...destruatis et diruatis omne alquerias. ” (A.C.A. Reg. Can. 50, fol. 120v.)
7
“...omnes populatores de Corbera et eisudem termini ut hinc usque ad primum vwenturm festum Sancte Marie
augusti edificaverut domos in albacario castri de Corbera.” (A.C.A. Reg. Can.
50, fol. 120v.)
8
A.C.A. Reg. Can. 202, fol. 120v
9 A.C.A. Reg. Can. 204,
fol. 15 i 205, fol. 188 i 189
10 A.C.A. Reg. Can. 234, fol.
62v
11 A.C.A. Reg. Can. 249, fol.
150 i 151
12 A.C.A. Reg. Can. 489, fol
175
No hay comentarios:
Publicar un comentario